Japánban 4 vasúttársaság összesen 8 shinkansen vonalat üzemeltet, beszédes és izgalmas nevű és kinézetű vonatokat közlekedtetve. Vajon miben különbözik a Hikari és a Kodama, hogyan kerültek e vonatnevek kiválasztásra, és egyáltalán mit jelentenek?
A Tokió-Oszaka közötti Tokaido Shinkansen vonalán (melyet a JR Central üzemeltet) a mindenütt megállós vonatok Kodama néven futnak, a teljes utat (552,6 km) jó 4 óra alatt teljesítik. Minden második megállásukkor általában leelőzi őket egy gyorsabb vonatnem, azaz egy Hikari, vagy egy Nozomi. A gyorsvonatok a Hikari-k, melyek 6-7 köztes megállással 3 óra körüli menetidőt tudnak, és a leggyorsabbak a Nozomi-k, 2 és fél órás menettartammal. Eleinte (jó 30 évig) csak az első kettő név létezett a Tokaido Shinkansen vonatai számára (illetve az Oszakán túl, a Sanyo Shinkansen vonalon is ugyanezek voltak érvényben), de amikor sikerült pályasebességet emelni, megjelentek a Nozomi-k, melyek egy "ezressel" drágábbak voltak, és fokozatosan kiszorították a Hikari-kat. Ezekből már csak óránként 1-2 közlekedik, míg Nozomi-ból 5-6 is.

Induló vonatok listája Tokióból Oszaka felé, apró Windows hibaüzenettel. A zöld karikák azt jelzik, hogy van még hely a vonatra, a piros x azt, hogy már nincs. Az oszlopok Nagojáig, Kiotóig, Shin-Osaká-ig mutatják mindezt, illetve a vonat végállomásáig, normál és első osztályra. A következő Nozomira például már csak első osztályra van hely.
Mit is jelentenek ezek a vonatnevek, és miért pont ezek lettek? Annak idején, 1964-ben nyílt szavazást írtak ki a vonatok elnevezésére. Sok ötlet jött, szám szerint 780, a többek között a "Kennedy" is (tisztelegve az előtte egy évvel meggyilkolt amerikai elnök előtt), de volt aki az akkori államvasút elnökéről akarta elnevezni a vonatot (Sogo-nak), vagy éppen az aktuális koronahercegről, Naruhito-ról Naru-nak. Több olyan név is felmerült, ami később más shinkansen vonatok neve lett. Végül a "Hikari" nyert mintegy 20 ezer szavazattal (560 ezerből!), melynek jelentése fény, villám, és ezáltal a sebességet jelképezi. A "Kodama" nem a második volt a listán, de úgy gondolták a döntéshozók, hogy a "visszhang" jó párt alkot a villámmal. Később más vonalakon is közfelkiáltással választottak a vonatoknak nevet, azonban a Tokaido-Sanyo Shinkansen vonalán - szakítva a hagyományokkal - a Nozomi (remény) bevezetése előtt már nem volt közönségszavazás.
Járműpark tekintetében általában az újabb sorozatok Nozomi-ként kezdenek közlekedni, aztán ahogy jönnek a még újabbak, úgy csúsznak le a régiek Hikari-vá, Kodamá-vá, végül kivonásra kerülnek. Pl. az 500-as sorozat világ életében Nozomi volt, extrém dizájnja is erre a prémium minőségű vonatra predesztinálta, de napjainkra már csak valamelyik lassabb vonatnemben tűnik fel, és Tokióba se jár már fel. (500-as sorozatot csak a Sanyo Shinkansen-t üzemeltető JR West használ, és már csak saját pályáján jár.)
Archív kép: 500-as sorozatú vonat Tokióban, itt még mint Nozomi. Nem halszem-optikával készült, tényleg ilyen gömbölyű.
A 700-asok is Nozomi-ban kezdtek, de már mindenütt ott vannak, és Nozomi-ban inkább csak a továbbfejlesztett N700-asok futnak. Tehát ha valahol olyat olvasunk egy szakkönyvben, hogy pl. "700-as Nozomi" sorozatú szerelvény van a képen, az hibás, mert csak a 700 a jármű sorozatszáma, a Nozomi a vonatnem, amiben éppen közlekedik, mely a megállási rendre, és a gyorsaságra utal.
Már ez is megismételhetetlen kép: egy 300-as, egy 700-as, és egy 500-as sorozatú vonat Tokióban.
Tokió-Oszaka között a Nozomi vonatok jellemzően csak Shinagawa, Shin-Yokohama, Nagoya és Kyoto állomásokon állnak meg, a Hikari-k több helyen (olyankor általában előzik őket a Nozomi-k), a Kodama vonatok pedig mint írtam, mindenhol.
Térkép: wikipedia
A Tokió-Oszaka közötti Tokaido Shinkansen folytatása nyugat felé a Sanyo Shinkansen (ejtsd "Szanjó", eredete a térség "hegyvidéki" jellege), ahol ugyanezek a vonatnemek és vonatnevek érvényesek, de amióta már összeért a Sanyo és a Kyushu Shinkansen, megjelent 2 új név is. A Nozomi-k Oszaka (Shin-Osaka állomás) és Fukuoka (Hakata állomás) között (622,3 km) csak Shin-Kobe, Okayama, Hiroshima, olykor Shin-Yamaguchi, és Kokura állomásokon állnak meg, és 2,5 óra alatt átérnek, a Kodamá-k itt is mindenhol megállnak (4,5 óra menettartammal), a Hikari-k pedig "igény szerint" állnak meg, és jó 3 órát futnak.
Shin-Osaka és Hakata között a kínálatot sűrítik a Mizuho és Sakura vonatnemek is, melyek Hakatán túl továbbközlekednek egészen a Kyushu Shinkansen vonalán Kagoshimáig. (nevét arról a nagy szigetről kapta, ahol fut a vonal). Kettőjük közül a Mizuho a gyorsabb (Nozomi megállási rend szerint közlekedik, napi 5-ször, és a Kyushu Shinkansen vonalán belül is csak egyszer, Kumamoto-ban áll meg), a Sakura a komótosabb, ő nagyjából óránként jár át. A Kyushu Shinkansen saját kis belső személyvonata, mely sosem hagyja el Kyushu szigetét, a Tsubame, mely egyébként fecskét jelent, korábban is a hagyományos gyorsvonatok viselték ezt a nevet. Ő olyan kis lassúcska, hogy a Hakata-Kagoshima közötti 289 km-t 1 óra 50 perc alatt teszi meg, 10 megállással.
Tokiótól északra indulva ennél valamivel izgalmasabb a hálózat, melyet a JR East üzemeltet. Kezdjük a legegyszerűbbel, a Nagano Shinkansen-nel, melyen minden vonat Asama néven fut, (a vonal-menti, gyakran füstölgő vulkánról elnevezve), függetlenül attól, hogy hol áll meg. Ezek a vonatok nagyjából félóránként - de nem ütemesen! - mind végigközlekednek az egész vonalon Tokió-Nagano között (222,4 km), leszámítva egy-egy reggeli betétjáratot, és egyes csúcsidei mentesítőket, melyek már nem férnek be Tokió 4 vágányos pályaudvarára, és ezért Kelenföldről (Ueno állomásról) indulnak, vagy csak odáig közlekednek. Ők mind E2-es sorozatúak, menettartamuk a megállási helyek számától függően 83 perc és 114 perc között van, a leggyorsabb csak 1 köztes helyen áll meg, a leglassabb mind a 9-en. Ha majd 2014-ben átadják a Nagano Shinkansen meghosszabbítását Kanazawáig, akkor átnevezik Hokuriku Shinkansen-re, és akkor biztosan lesznek már más vonatnemek is.
Térkép: JR EAST
A Nagano Shinkansen vonal Takasaki állomáson ágazik ki a Joetsu (Dzsóecu) Shinkansen vonalból, mely Niigatá-ig vezet (333,9 km), át a túlsó tengerpartra, brutális alagutakon keresztül. Itt a Niigatáig közlekedő vonatok a Toki (ibisz) névre hallgatnak, a napi 1 nonstop vonatpár 97-100 percet megy, a leglassabbak 10 megállással majdnem két és fél órát. Betétvonatként a Tokiótól 199,2 km-re fekvő síparadicsom Echigo-Yuzawa állomásig közlekedő Tanigawa-k futnak, jó másfél órát, síszezonban továbbközlekedve még 2 kilométert egy szárnyvonalon a felvonók aljában épült Gala-Yuzawa állomásig. Amelyik vonatot emeletes szerelvény végzi, az kap egy Max-ot a neve elé, tehát Max-Toki, Max-Tanigawa lesz a neve. A Toki név a kezdetektől létezik, azonban a Tanigawa korábbi neve Asahi volt, de ez egyben egy sörmárka is, így megváltoztatták.
Egy E2-es épp Asama-ként érkezett Nagano-ból, és egy 200-as épp Tanigawa-ként indul Echigo-Yuzawa felé
Tokiótól északra menet rögtön Omiya-nál ágazik el a Joetsu Shinkansen és a Tohoku Shinkansen vonala. (A Tóhoku szó szerint észak-keletet jelent, ez az érintett régió neve is egyben.) Ez utóbbin a szaladós prémium vonat neve Hayabusa (=sólyom), mely egyelőre csak napi 3-4 alkalommal jár fel egészen Shin-Aomoriig (713,7 km, 3 óra 10 perc!) és vissza, de vélhetően előbb-utóbb ugyanúgy kiszorítja a kissé lassabb Hayate (=szél) vonatokat, ahogy a Nozomi-k kiszorították a Hikari-kat a Tokiótól délre vezető vonalon. A Hayate név eltűnése miatt nem lesz nagy sírás-rívás, mert amikor a JR EAST kiválasztotta e nevet az akkori leggyorsabb vonatának, az csak 19. volt a közönségszavazáson. A társaság azonban úgy gondolta, hogy ez a név jelképezi legjobban a sebességet, és eddig minden shinkansen név-szavazáskor benne volt az első 20-ban. Szóba került még a Michinoku név is, mely a térség egyik beceneve, de ennek kicsit olyan "isten háta mögött" jellege van, ezért ezt elvetették.
A Hayasbusa jellemző vonata az E5-ös sorozat, benne a prémium Gran Class-szal, az abszolút kényelmet biztosító szakasszal. A Hayate vonatok (melyek nagyjából óránként járnak, 3 és fél órás menettartammal) jellemzően Morioká-ban csatolódnak az Akita felőli mini-shinkansen vonalon érkező Komachi-kkal, és rohannak tovább Tokióba. (A Komachi nevet a régióban élő szép hölgyekre használják egyébként, de nem kell semmi rosszra gondolni.)
A vonal "belső" szakaszán, Tokió-Morioka között (535,3 km) közlekednek - a Kodamához hasonlóan "visszhang" értelmű - Yamabiko-k afféle személyvonatként, melyekhez a másik mini-shinkansen vonal, a Yamagata Shinkansen felől jövő Tsubasa (=szárny) szerelvény csatolódik Fukushima állomáson, és innen szaladóssá válik a Yamabiko-Tsubasa kombó Tokió felé.
Max Yamabiko-t teljesítő E4-es sorozatú szerelvény "húz" egy Tsubasa-t, persze a hátsó egység is hajt.
Amikor viszont nem kap yamagata-i szerelvényt a hátára egy Yamabiko vonat, akkor inkább személyvonatként megy tovább. Ha viszont szalad, akkor helyette a szorosan vett elővárosi állomásokra Tokió és Koriyama, vagy Nasu-Shiobara között a Nasuno vonatok biztosítják az eljutást, ők a Tohoku Shinkansen vonal személyvonatai.
Vajon ha Magyarországon nevet kellene adni valamelyik vonatunknak, pl. a Budapest-Pécs InterCity-knek, milyen javaslatok érkeznének? És mi nyerne?