Japánvasút

Látványos kisvasút az óriási víztározóhoz

Az Ikawa vasútvonal - a senki hegyei között

2017. január 27. - Carpy

Japán eldugott hegyei és gátjai között kanyarog az Ikawa vasútvonal, mely igazi kuriózum. A környék lakatlan, csak völgyzárógátak és víztározók váltják egymást. Az ember itt tényleg megküzdött a természettel, de ki nyert?

Elsősorban a gátak építéséhez szükséges anyagok - és persze munkások - szállítása céljából fektették le a vágányokat, melyek ma leginkább turisztikai célokat szolgálnak. Az Ói folyó Shizuoka prefektúrában zubog le a japán déli-Alpokból és ömlik a Csendes Óceánba. A Tokió és Oszaka közötti shinkansen kb. indulás után egy órával robog át a folyó feletti nagyon hosszú hídon. Ennek a völgyében vezet a hegyek felé az Oigawa vasútvonal, mely az alsó szakaszon (Kanaya és Senzu között) villamosított és nagyvasúti jellegű, de jellemző rajta a turisztikai célú gőzmozdonyos vontatás is. Senzu-tól Ikawa-ig azonban minden megváltozik: bár a nyomtáv továbbra is 1067 mm, a vonal kisvasúti jelleget ölt, eltűnnek a lakóházak és minden egyéb ember alkotta dolog, kivéve a vonat és a víztározók.

Ezt itt Senzu állomás, ilyen vonatok járnak a felső szakaszon...

135-3581_img.jpg

... és ilyenek az alsó szakaszon:

 

135-3578_img.jpg

Amikor ottjártam, épp cseresznyefa virágzás volt:

135-3586_img.jpg

Néhány kilométer megtétele után a vonat elért a Nagashima gáthoz:

135-3592_img.jpg

Ez 1972 és 2002 között épült, és a mögötte kialakult víztározó miatt a vasutat új nyomvonalra kellett helyezni. Alább látszik a régi nyomvonal:

135-3599_img.jpg

Az emelkedő leküzdésére egy rövid szakaszon felsővezetékről üzemelő fogaskerekű mozdony tolja meg a vonatot:

135-3590_img.jpg

Miután feltolta a vonatot a gáton túlra, visszamegy a következő vonatért, ami kb másfél óra múlva jön:

135-3594_img.jpg

Vannak a vonalon kihalt, bezárt állomások is, amikről tényleg nem is lehet érteni, hogy miért épültek meg egyáltalán (legalábbis peronnal), hiszen a környék teljesen lakatlan. Talán egy ideiglenes munkásszállás lehetett a közelben a gátépítő munkásoknak?

136-3602_img.jpg

A végállomáshoz közeledve megpillantható az Ikawa-gát, ami létét a vasútnak köszönheti, és fordítva:

136-3607_img.jpg

A gát mögött ezt lehet látni, amikor épp nincs magasvíz:

136-3610_img.jpg

A vonat közben megpihen a szerény kis végállomáson, mielőtt visszaindulna Senzu-ba. Ez a mozdonyos vége:

136-3615_img.jpg

... ez pedig a vezérlőkocsis vége:

136-3613_img.jpg

A gátra kisétálva, meglátva a végén ezt az alagutat, úgy döntöttem, hogy nem vonattal megyek vissza, hanem igénybe veszem a napi 1 buszjáratot, ami innen egyenesen elvisz Shizuokába, a prefektúra névadó székhelyére:

136-3611_img.jpg

A vonatút is izgalmas volt idefelé, de a 2 órányi buszozás is megérte. Egy olyan makadám úton kacskaringóztunk a hegyek között, ahol legfeljebb egy biciklis fért volna el mellettünk. Ez volt a jármű:

136-3616_img.jpg

Azóta, ha valaki azt kérdezi, hogy Japánban melyik az a vasútvonal, ami tényleg nagyon különleges, az Ikawa vonalat javaslom. Egy napot, és több ezer jent rá kell szánni, az tény, de itt aztán el lehet bújni a tömegek elől.

135-3596_img.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr7912159219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Mind 2017.05.17. 13:43:07

Szép.
Nem ide tartozik, de a JRE vonatmúzeuma, egyre jobb lesz. Nem tudom voltál-e ott, de érdemes elmenni.
süti beállítások módosítása