A tengerben találták meg a JR Hokkaido vasúttársaság korábbi elnökének holttestét. Rövid időn belül ő a második vezető a vasúttársaságnál, aki öngyilkosságot követett el. Ez bizonyára kapcsolatban van a vasúttársaságnál sorozatosan bekövetkezett kínos eseményekkel, tűz- és balesetekkel.
A japán vasutakról keringő anekdoták szerint "ha 1 percet késik egy vonat, akkor az állomásfőnök harakirit követ el". Erről természetesen szó sincs a gyakorlatban, azonban tény, hogy a kisebb-nagyobb forgalmi zavarok, illetve balesetek miatt a felelősséget felvállalják a vezetők, és látványosan bocsánatot kérnek, vagy lemondanak. Teszik ezt még akkor is, ha közvetlenül nem ők tehetnek arról, hogy ha valami baj történik. A japán vállalati kultúrában a vezetők igen erős felelősséget éreznek a beosztottaik iránt, akik ha nem teljesítenek jól, akkor azért a vezetőik is hibásak, egészen a legfelsőbb vezetőig. És tény, hogy mostanában a JR Hokkaido-nál komoly problémákra merült fény.
A társaság az egykori államvasút 1987-es területi feldarabolása során jött létre, elsődleges működési területe az északi Hokkaido szigete. A fő forgalmat Sapporo elővárosi közlekedése adja (ideértve a Chitose repülőtér kiszolgálását is), de a sziget városai között InterCity jellegű vonatok is közlekednek.
Tipikus sapporo-i elővárosi vonat. Kevesebb ajtaja van, mint más, délibb városokban, és az utasteret az előtértől további ajtók választják el, hogy a téli hidegtől védve legyenek az utasok.
A 80-as években lezajlott vasútreform során a sziget vasúthálózata kb. a felére csökkent, és napjainkban is zsugorodik: egyes vonalakt nem megszüntettek, hanem ún. harmadik szektor-beli üzemeltetőnek adtak át, de idővel ezek is bezártak.
Megállóhellyé visszafejlesztett fővonali állomás dél-Hokkaidón.
Az 1987-ben 6 darab személyszállító (és egy teherszállító) vasúttársaságra feldarabolt egykori Japán Államvasutak (JNR) privatizációja alapvetően siker történenek számít. Különösen igaz ez a főszigeten (Honshu-n) létrejött 3 nagy társaság (JR East, JR Central, JR West) elmúlt 27 éves teljesítményére. Azonban a három kis szigeten működő, jóval kisebb méretű és forgalmú vállalatok (JR Kyushu, JR Shikoku, JR Hokkaido) nem tudnak nyereségesen üzemelni.
A JR Hokkaido az első 25 évében ritkán került a figyelem középpontjába, azonban az elmúlt 2-3 évben több baleset is érte a vonatokat Hokkaido-n, és ezzel kapcsolatosan különféle műszaki és vállalatirányítási problémára derült fény. E blogon is beszámoltam a sorozat nyitóeseményéről, a 2011 májusi alagutas tűzesetről. Nem sokkal később tehervonatok siklottak ki, expresszvonatokról hullottak le alkatrészek menet közben, és több más zavar is történt, mely miatt az utasok részéről megingott a JR Hokkaido-ba vetett bizalom, noha emberi életben közvetlenül szerencsére nem esett kár. A műszaki problémák kivizsgálásáig több szerelvényt kivontak a forgalomból, ezért rendkívüli, ritkított menetrendet kellett bevezetni egyes InterCity vonatoknál.
Egy őskövület, és egy kicsit újabb, 110-es sorozatú mellékvonali motorkocsi, csatolva.
A Közlekedési Minisztérium is vizsgálódott, és viszonylag komoly hiányosságokra derült fény. A legriasztóbb talán a nyomtávbővüléssel kapcsolatos vizsgálatok eredménye volt. Kiderült, hogy a vasúttársaság meghamisított egyes vizsgálati eredményeket, s így olyan síneken is közlekedtek vonatok, melyeknél a két szál távolsága egy kritikus szint felé emelkedett. Ezen a ponton már az egész japán közvélemény felháborodott, mert Japánban a közlekedésben az alapelv az, hogy "Első a biztonság". Ezen felül a vasúttársaság személyi állományával is problémák akadtak, pl. vonatkísérőket láttak aludni menet közben.
A vállalatot olyan szégyen érte, mely megengedhetetlen a japán kultúrában. A társaság honlapján jelenleg is egy olyan közlemény fogad, melyben a társaság bocsánatot kér, és közli, hogy minden igyekezetével azon van, hogy megoldja a rá nehezedő súlyos problémákat. (csak a japán nyelvű honlapon érhető el).
Hokkaido-n gyakoriak a gőzvontatásű különvönatok. Ez épp Kushiro-ból indul Nemuro felé.
Sajnos ennyivel nem lett elintézve a történet. 2011 szeptemberében a vasúttársaság akkori elnöke, Naotoshi Nakajima öngyilkosságot követett el. Búcsúlevelet hagyott családjának és a kollégáinak is, egy nappal azelőtt, hogy a minisztérium vizsgálóbizottsága előtt kellett volna megjelennie a társaság biztonsági problémáinak ügyében.
A napokban pedig a társaság korábbi elnöke tűnt el otthonról. A 73 éves Shinichi Sakamoto 1996 és 2003 között vezette a JR Hokkaido-t, de utána is közreműködött, mint tanácsadó, és rendkívül nagy tekintélye volt. Ő is egy tervezett vállalati meeting reggelén tűnt el otthonról, de nem hagyott búcsúlevelet. Holttestét szintén a tengerben találták meg a napokban.
Isten nyugosztalja őket.