Itt tart most a japán hagyományos gyorsvonati járműgyártás. Jó 10 éve jelentek meg a 653-as sorozatú vonatok, de máris bemutatták az őket leváltó új szériát, a 657-est, mely a Joban vonalon fog közlekedni. Igaz, egyelőre nem végig, mert a vonal egy jelentős szakasza még hónapokig zárva lesz a márciusi szökőár miatt.
A Joban (ejtsd Dzsóban) vonal Tokiót köti össze Sendai-jal, de nem a legrövidebb, egyenes úton, ahol a Tohoku Shinkansen vonala vezet, hanem a tengerparton. A vonal felső, Sendai-hoz közeli, jellemzően egyvágányú szakasza súlyosan megrongálódott (megsemmisült) a márciusi földrengésben, ezért még sokáig zárva lesz. Ezen a szakaszon amúgy is csak napi 4 pár gyorsvonat járna, és nagyjából óránként (csúcsidőben bő félóránként) egy-egy személyvonat. Az alábbi képen épp egy ilyet várnak az utasok, többek között egy felettébb érdekes ruhába öltözött leányzó:
A vonal alsó szakaszán, Iwaki-tól Tokióig azonban már majdnem óránként közlekednek gyorsvonatok, és megannyi személyvonat mellett Mitótól félóránként van gyorsvonat Tokióba. Ezeket a vonatokat fogja végezni az új 657-es sorozatú motorvonat. (Fotó: JR Mito)
Az új vonatokat (és az elődeit) bemutató, összehasonlító, részletes adatokat is közlő sajtóközlemény elérhető itt:
http://www.jrmito.com/press/110617/20110617_press.pdf
Néhány adat az új 657-esekről:
10 kocsiból áll, mindkét végén vezérlő résszel, tehát 1+8+1 felállásban készül. 6 kocsiban hajtott tengelyek vannak, a többi 4 szabadon fut. 600 utast tud szállítani, ebből 30-at első osztályon. Az üléstávolság ez utóbbin 116 centiméter - tehát jó tágas, de a sztenderd osztály sem rossz a maga 96 centijével. Végsebessége 130 km/h, ami a hagyományos, 1067 mm-es nyomtávon a japánok szerint az elméleti maximum (kivéve a Seikan alagutat, ahol 140 km/h).
Reméljük, hogy hamarosan a teljes szakaszon végig tudnak közlekedni a szép új vonatok is.