Június 24 és szeptember 22 között napközben ritkított menetrend szerint járnak a vonatok Tokióban, energiatakarékossági célból. Mintegy 200 járatot törölnek, mely vonalanként jellemzően 20%-kal csökkenti a kínálatot. Még így is sokan aggódnak, hogy hogyan fogják átvészelni a nyárat a forró, párás éghajlaton.
A márciusi földrengés és szökőár kapcsán napokig nem, vagy alig jártak a vonatok, elsősorban az energiahiány miatt. Áprilisra lassan kezdett helyreállni a kínálat. Azonban már akkor sokan aggódtak, hogy a nyáron újra energia-hiány léphet fel, mivel légkondicionáló berendezések szinte falják az áramot a forró, párás japán nyárban, különösen a színüveg irodaházakban. Többen azt vizionálták, hogy a szorgos japán munkaerő szó szerint meg fog fulladni ezekben a szanuákká váló épületekben. A legbátrabbak még az eddig elképzelhetetlent is felvetették, nevezetesen hogy idén nyáron - tekintettel a rendkívüli körülményekre - lehessen ingben (mármint zakó és nyakkendő nélkül) dolgozni az irodaházakban.
Úgy tűnik, most, hogy lassan vége van az esős évszaknak, és "kijön a jó idő", azaz a fullasztóan párás meleg, tényleg elkezdtek pörögni a villanyórák, és emiatt elő kell venni a vészforgatókönyvet. A tokiói városi-elővárosi vasútvonalak többségét üzemeltető JR-EAST bejelentette, hogy némileg ritkábban járnak majd a vonatok a napközbeni, legforróbb, és egyben legkisebb utasforgalmú időszakokban, jellemzően 11 és 14 óra között.
Ezáltal az utasoknak néhány perccel többet kell majd várniuk a vonatokra, amit nem könnyít meg az a tény, hogy az állomások légkondicionálását is enyhítik. (A vonatokét már rég lecsökkentették.)
A főváros legfontosabb intermodális csomópontjait, bevásárlóhelyeit és alcentrumait összekötő, köralakú, és világoszöld csíkkal jelzett (lásd fent) Yamanote vasútvonalon napközben a szokásos 4-5 helyett 4-6 percenként közlekednek a 11 kocsiból álló metrószerű vonatok, de egyes elővárosi vonatokon az óránkénti 4 vonat helyett csak 3 lesz. Az erről szóló, vonalankénti részletes infó letölthető PDF-ben innen:
http://www.jreast.co.jp/setsuden/pdf/untenritsu.pdf
(Japán nyelvűek az ábrák, de arabok a számok, így kilogikázható a tartalom, sőt, minden vonalnál előhívható a konkrét menetrend)
A Tokyo Metro nevű cég - mely az egyik metróhálózatot üzemelteti - szintén energiatakarákosságot jelentett be, és ezért időnként kikapcsolja az állomások legkondicionálását.
Mindenki abban bízik, hogy ez a nyár nem lesz olyan forró, mint a korábbiak.