Jó eséllyel jövőre megindul a forgalom a legújabb Shinkansen-szakaszon, Hachinohe-Aomori között. Jelenleg aki Tokióból észak felé, vagy akár Hokkaidó szigetére igyekszik, Hachinohe-ig tud eljutni sinkanszenel, mintegy 3 óra alatt, ott át kell szállnia a hagyományos gyorsvonatra, ami előbb Aomoriig fut egy jó órát, ott "visszafog" (irányt vált), majd onnan a több mint 50 km hosszú, tenger alatti Seikan alagúton keresztül átjut Hokkaidóra, Hakodate-ig, ahonnan már csak további 3 óra Sapporo, Hokkaidó fővárosa. Ha azonban elkészül az új shinkansen vonal, akkor már Aomoriig járnak Tokióból a szuperexpresszek, és onnan lehet továbbutazni classic gyorsvonattal. Ez kb. egy órát rövidíthet az utazáson, így már sokan nagyon várják.
Igen ám, de felmerül a kérdés, hogy mi lesz a Hachinohe-Aomori között jelenleg használt hagyományos vasútvonal sorsa, miután megépül a vele párhuzamos shinkansen vonal?
Jelenleg ez a szakasz a Tóhoku vonal része, mely Tokióból Sendai-on és Moriokán át Aomoriig vezet. Illetve vezetett, amíg meg nem épült a Tóhoku Sinkanszen Tokió-Morioka közötti első szakaszának meghosszabbítása Hachinohe-ig, ugyanis ekkor Morioka-Hachinohe között a távolsági forgalom a shinkansenre terelődött, így az üzemeltető (JR EAST) megszabadult a veszteségessé váló vonaltól, és két regionális társaság vette át az üzemeltetést. Mivel a vonal két prefektúrát (megyét) érint, nagyjából a határnál húztak egy választóvonalat. Most, hogy újabb szakaszon épül párhuzamos shinkansen, a JR EAST a Hachinohe-Aomori szakasztól is szabadulna, így kézenfekvő, hogy ezt is transzferálják az érintett regionális társaságba (Aomori Vasúttársaság).
A dolognak két pikantériája van.
Az egyik az, hogy a JR a hirek szerint könyv szerinti értéken (mintegy 16 milliárd jen, tehát kb 35 Md ft) adná el a kétvágányú, villamosított vasútvonalat, a megye viszont ingyen szeretné megkapni.
A másik az, hogy az érintett vonalszakaszból két, dízelüzemű JR szakasz is kiágazik (az Óminato vonal Noheji-Óminato között, és a Hachinohe vonal Hachinohe-Kuji között), melyek így a JR hálózat szempontjából szigetüzemmé válnának. És ilyesmire eddig nem volt precedens. Olyan már többször volt, hogy a JR átadta vasútvonalait a regionális szereplőknek (japán kifejezéssel élve "harmadik szektor-béli" társaságoknak), de a JR hálózata mégis egybefüggő maradt, ami elsősorban üzemeltetési és tarifális szempontokból kedvező. A két vonal szigetüzemmé válásának gyors következménye lehet azok teljes bezárása, vagy továbbpasszolása 3. szektorbeli üzemeltetőnek, pláne, hogy az Óminato vonal egyik mellékága nem is olyan rég szűnt meg, a Hachinohe vonal végén pedig már évek óta egy 3. szektorbeli társaság, a Sanriku üzemelteti kis motorkocsijait a csodaszép sziklás Csendes-Óceán partvidékén, alagutak és viaduktok között.