Bár már többször is fölmerült, most tényleg komolyan lehet venni: egyesülhet a két tokiói metró-üzemeltető, a "Tokyo Metro" (korábbi nevén TRTA), és a "TOEI". Legalábbis ezt jelentette be Hisashi Umezaki elnök szerdán (2009. nov. 17.)
Az "Tokyo Metro" magánvasút jellegű cég, és 9 vonalat üzemeltet, melyből 2 kivételével mind össze van kötve az elővárosi magánvasutak vonalaival, és a metrók így kijárnak messze az elővárosokba, az elővárosi vonatok pedig be a metróalagútba.
A TOEI a "város cége", és azt a 4 vonalat építette meg és üzemelteti, amelyet a "magántőke" nem akart. Ezen kívül ők üzemeltetik az egyetlen megmaradt tokiói klasszikus villamosvonalat, és a (bel-)városi buszokat.
A két cég puszta léte sok galibát okoz a tokióiaknak, elsősorban tarifális okokból. Bár technikailag egyetlen jeggyel vagy IC kártyával használható a hálózat, azonban az egyik cég vonaláról a másikra való átszálláskor jellemzően megduplázódik az utazás költsége, mivel az alapdíjat másodszor is ki kell csengetni. A "Tokyo Metro"-nál 160 jennél kezdődnek a jegyárak, majd 4-5 állomásonként kb. 30 jenenként emelkednek, a TOEI tarifája 200-nál kezdődik, és szintén apránként drágább lesz. Így egy átszállásos út, ha csak 1-1 megállónyi távot tartalmaz a két cég vonalait használva, máris 360 jen, holott ennyiből a "Tokyo Metro" hálózatát akár 20 km hosszban is végig is lehetne utazni.
A helyzetet bonyolítja az is, hogy a cégeknek a közös állomások előtereiben külön jegykiadó automatáik vannak, a hozzá tartozó egyedi vonalhálózati térképekkel, melyeken a saját vonalaik vastagon, a másik cégé vékonyan van jelölve, így nehezítve a tájékozódást.
A két cég egyesülését nagyban akadályozza a TOEI súlyos görgetett adóssága. Míg a "Tokyo Metro" komoly nyereséggel működik, a város cége a magasabb jegyárak ellenére is veszteséges, pedig utas az ő vonalaikon is van bőven.