A 2011. márciusi földrengésben több vasútvonal is megrongálódott, illetve megsemmisült. Sok vita után úgy tűnik, hogy egyikük esetében zárt pályás autóbuszvonalként kel új életre a vasút. Más vasutaknak is megtetszett az ötlet.
A földrengés- és cunami-sújtotta Észak-Kelet Japánban a part-menti vasútvonalak súlyosan megrongálódtak. Ez még akkor is megnehezíti a térség rehabilitációját, ha tudjuk, hogy ezek a vonalak igazából nem kifejezetten a 21. század közlekedését reprezentálták, és a katasztrófa előtt sem volt jelentős a forgalmuk. Jellemzően 1-2 kocsis dízel motorvonatok pöfögtek nagyjából napi 7-10 alkalommal a hivatásforgalmi utazásokat szolgálva, valamint alkalmanként - ablakhoz tapadó és tengert bámuló - turistákat szállító vonatok jártak a térségben.
A térség vasúthálózatának sajátos eleme a - két, látványos vonalszakasszal rendelkező - Sanriku vasúttársaság, melyet 1981-ben alapítottak, abból a célból, hogy az államvasút (JNR) által megszüntetésre kijelölt két vonalszakaszt átvegye üzemeltetésre. Mint ilyen, a Sanriku-vasút volt Japán első úgynevezett "3. szektor-beli" vasúttársasága, melyet magántőke bevonásával a helyi érdekhordozók alapítottak és finanszíroznak. Sajnos a Sanriku vasút mindkét vonala súlyosan károsodott a cunami miatt, jelenleg csak egy nagyon rövid szakaszon zajlik a forgalom, a teljes helyreállítás 2014-re várható. (Térképalap: JREAST)
A mai bejegyzés azonban a Kesennuma vonalról szól, mely Maeyachi és Kesennuma között húzódik, de a vonatok többnyire Kogota állomásról indultak Kesennuma felé, csatlakozást véve a térség legnagyobb városa, Sendai felől. A vonal a megmaradt az államvasút utódvállalata, a JR EAST üzemeltetésében, de a cunami ezt is gyakorlatilag megsemmisítette. A JR EAST - mely az önmagát a bevételeiből eltartó kevés számú személyszállító vasúttársaság egyike a Földön - korántsem igyekezett annyira, hogy visszaállítsa a forgalmat a kisforgalmú vonalon, mint a Sanriku vasút, akinek ez ugyebár létkérdés. A Kesennuma vonalon egyelőre úgy tűnik, sikerült a helyi önkormányzatokkal megegyezni, és zártpályás autóbuszvonallá épül át a vasútvonal. Az első kilométereken az átépítés már el is készült, beindult a próbaüzem, augusztus 20. óta pedig már utasokat is szállítanak az autóbuszok az egyelőre 2 km hosszan kiépült pályán. (Fotó: mainichi.co.jp)
Japánban nem jellemző módon a vasútpótló BRT (Bus Rapid Transit) vonalon elfogadják a vasúti bérleteket, és a tarifát sem emelik. Az útátjáróknál a buszokat ugyanúgy sorompók védik a keresztező közúti forgalomtól, mint egykor a vonatokat.
A helyiek ugyan szerették a vasútjukat, de belátták, hogy annak újjáépülésére még sokat kellene várniuk, és még többet kellene költeniük, ezért elfogadták a buszközlekedést helyette. A környék többi megrongálódott vonala mellett lakók felé is azt kommunikálja a JR EAST, hogy ez a buszos megoldás csak ideiglenes megoldás, de sokan úgy látják, hogy ez a szó Japánban is ugyanazt jelenti, mint nálunk. Az üzemeltető megmondta azt is kerek perec - pedig az a japán kultúrában nem szokás, bár a gazdasági életben igen - hogy ha a helyiek ragaszkodnak a vasúthoz, akkor be kell szálljanak a költségekbe, és ki kell várják az újjáépítést, melynek ideje lényegesen hosszabb, mint a buszfolyosóvá konvertálásnak.
A megoldás egyelőre nagyon sikeresnek tűnik, olyannyira, hogy Japán középső részén, a legnagyobb magánvasúti társaság, a Kintetsu is bejelentette, hogy két vonalát zártpályás autóbuszvonallá szeretné átalakítani. Tájékoztatása szerint a Hachioji és Utsube vonalak üzemeltetése 300 millió jenes (mintegy 800 millió forintos) veszteséget okoz évente. Ez egyébként nem túl sok, ahhoz képest, hogy a vasúttársaság mennyit költ a róla elnevezett Baseball csapat támogatására. A vonalak bezárása azért lenne szomorú, mert egy üde színfolt tűnne el a térképről, ugyanis ez a két rövidke (5,7 illetve 1,3 km "hosszú") vonal kezdetben villamosnak épült, mégpedig a Japánra nem jellemző 762 mm-es keskeny nyomtávval, és más sokszor cserélt gazdát, de eddig mindent túlélt. A döntésig a kedves formájú, színes kocsik félóránként közlekednek a Kintetsu fővonalára ráhordó járatokként Yokkaichi városban.