Japánvasút

Buszvonallá építik át a földrengésben megsemmisült vasutat

2012. szeptember 04. - Carpy

A 2011. márciusi földrengésben több vasútvonal is megrongálódott, illetve megsemmisült. Sok vita után úgy tűnik, hogy egyikük esetében zárt pályás autóbuszvonalként kel új életre a vasút. Más vasutaknak is megtetszett az ötlet.

leomlott hid.JPGA földrengés- és cunami-sújtotta Észak-Kelet Japánban a part-menti vasútvonalak súlyosan megrongálódtak. Ez még akkor is megnehezíti a térség rehabilitációját, ha tudjuk, hogy ezek a vonalak igazából nem kifejezetten a 21. század közlekedését reprezentálták, és a katasztrófa előtt sem volt jelentős a forgalmuk. Jellemzően 1-2 kocsis dízel motorvonatok pöfögtek nagyjából napi 7-10 alkalommal a hivatásforgalmi utazásokat szolgálva, valamint alkalmanként - ablakhoz tapadó és tengert bámuló - turistákat szállító vonatok jártak a térségben.

A térség vasúthálózatának sajátos eleme a - két, látványos vonalszakasszal rendelkező - Sanriku vasúttársaság, melyet 1981-ben alapítottak, abból a célból, hogy az államvasút (JNR) által megszüntetésre kijelölt két vonalszakaszt átvegye üzemeltetésre. Mint ilyen, a Sanriku-vasút volt Japán első úgynevezett "3. szektor-beli" vasúttársasága, melyet magántőke bevonásával a helyi érdekhordozók alapítottak és finanszíroznak. Sajnos a Sanriku vasút mindkét vonala súlyosan károsodott a cunami miatt, jelenleg csak egy nagyon rövid szakaszon zajlik a forgalom, a teljes helyreállítás 2014-re várható. (Térképalap: JREAST)

tohoku map JREAST nevekkel.bmp

A mai bejegyzés azonban a Kesennuma vonalról szól, mely Maeyachi és Kesennuma között húzódik, de a vonatok többnyire Kogota állomásról indultak Kesennuma felé, csatlakozást véve a térség legnagyobb városa, Sendai felől. A vonal a megmaradt az államvasút utódvállalata, a JR EAST üzemeltetésében, de a cunami ezt is gyakorlatilag megsemmisítette. A JR EAST - mely az önmagát a bevételeiből eltartó kevés számú személyszállító vasúttársaság egyike a Földön - korántsem igyekezett annyira, hogy visszaállítsa a forgalmat a kisforgalmú vonalon, mint a Sanriku vasút, akinek ez ugyebár létkérdés. A Kesennuma vonalon egyelőre úgy tűnik, sikerült a helyi önkormányzatokkal megegyezni, és zártpályás autóbuszvonallá épül át a vasútvonal. Az első kilométereken az átépítés már el is készült, beindult a próbaüzem, augusztus 20. óta pedig már utasokat is szállítanak az autóbuszok az egyelőre 2 km hosszan kiépült pályán. (Fotó: mainichi.co.jp)

20120820 kesennuma line BRT bus MAINICHI.JP.jpg

Japánban nem jellemző módon a vasútpótló BRT (Bus Rapid Transit) vonalon elfogadják a vasúti bérleteket, és a tarifát sem emelik. Az útátjáróknál a buszokat ugyanúgy sorompók védik a keresztező közúti forgalomtól, mint egykor a vonatokat.

A helyiek ugyan szerették a vasútjukat, de belátták, hogy annak újjáépülésére még sokat kellene várniuk, és még többet kellene költeniük, ezért elfogadták a buszközlekedést helyette. A környék többi megrongálódott vonala mellett lakók felé is azt kommunikálja a JR EAST, hogy ez a buszos megoldás csak ideiglenes megoldás, de sokan úgy látják, hogy ez a szó Japánban is ugyanazt jelenti, mint nálunk. Az üzemeltető megmondta azt is kerek perec - pedig az a japán kultúrában nem szokás, bár a gazdasági életben igen - hogy ha a helyiek ragaszkodnak a vasúthoz, akkor be kell szálljanak a költségekbe, és ki kell várják az újjáépítést, melynek ideje lényegesen hosszabb, mint a buszfolyosóvá konvertálásnak.

A megoldás egyelőre nagyon sikeresnek tűnik, olyannyira, hogy Japán középső részén, a legnagyobb magánvasúti társaság, a Kintetsu is bejelentette, hogy két vonalát zártpályás autóbuszvonallá szeretné átalakítani. Tájékoztatása szerint a Hachioji és Utsube vonalak üzemeltetése 300 millió jenes (mintegy 800 millió forintos) veszteséget okoz évente. Ez egyébként nem túl sok, ahhoz képest, hogy a vasúttársaság mennyit költ a róla elnevezett Baseball csapat támogatására. A vonalak bezárása azért lenne szomorú, mert egy üde színfolt tűnne el a térképről, ugyanis ez a két rövidke (5,7 illetve 1,3 km "hosszú") vonal kezdetben villamosnak épült, mégpedig a Japánra nem jellemző 762 mm-es keskeny nyomtávval, és más sokszor cserélt gazdát, de eddig mindent túlélt. A döntésig a kedves formájú, színes kocsik félóránként közlekednek a Kintetsu fővonalára ráhordó járatokként Yokkaichi városban.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr594753583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.09.07. 13:43:22

érdekes, persze kicsit kár érte. Hálózati szempontból mennyire fontos a vonal?

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2012.09.13. 00:15:26

Hálózati szempontból nem fontos a vonal, mert Kesennuma (mint az egyik legfőbb úticél) elérhető közvetlenül is Ichinoseki-ből, mely ráadásul shinkansen állomás is. Viszont sok látványos partmenti szakasza van a vonalnak, amikért nagyon kár. Szezonban - egész napos tengernéző programot biztosító, részben nyitott kocsikból álló - közvetlen vonatok közlekedtek Sendai-Kogota-Maeyachi-Kesennuma-Sakari-Kamaishi-Miyako-Kuji-Hachinohe útvonalon, tehát egyes szakaszokon a Sanriku vonalat is használva. Sok cég szervezett csoportos vonatot is ezen a vonalon, különféle speciális kialakítású (pl. tatamis étkező) kocsikból állva.
Na, ezek sem fognak már sohasem úgy közlekedni, ahogy valaha a cunami előtt...

gabor144 2012.09.22. 12:27:06

Ez érdekes. Milyen a közúthálózat? Ha már úgyis busz jár, érdemes építeni egy külön utat neki, annyival lassabb lenne a meglévő utak használata? Milyen messze vannak az állomások a településektől? Mert ha helyenként letér a vasúti nyomvonalról, hogy jobban megközelítse a településeket, majd visszatér a gyorsabb és zavartalanabb haladást biztosító vasúti nyomvonalra, sőt ha még vannak részben a vasúti nyomvonalat használó a vasútvonalnál hosszabb járatok, akkor kifejezetten tetszik a dolog.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2012.09.24. 22:43:05

@gabor144: Pontosan így történik, ahogy írod, a busz csak ott megy fel a vasúti nyomvonalra, ahol az a gyors haladáshoz szükséges. A fő gond az, hogy a vasúti hidak tönkrementek, elvitte őket a víz. A közúti hidakat már helyreállították, ahol csak az van, ott a busz ezeket használja majd, és ha lehet, utána visszatér a vasúti nyomvonalra. A térség nem túl sűrűn lakott, de ettől függetlenül nem igazán lehet gyorsan haladni közúton, sok a lámpás kereszteződés. Az elszeparált busznyomvonal sokat gyorsít, és fontos helyeket érint. Az állomások általában jó helyeken vannak, mert Japánban eleve az volt a szokás, hogy a falu körülnőtte az állomást, és az állomás előtt jött létre a piac és a "főtér", nem pedig a nagyobb útkereszteződéseknél. Persze van egy pár Mezőközepe alsó típusú megállóhely (vagy forgalmi kitérő) is, de nem az a jellemző.
süti beállítások módosítása