Január 29 én délután 2 előtt nem sokkal áramkimaradás miatt 3 órára leállt a Tokaido Shinkansen Tokióhoz közeli szakaszán, Odawara-Yokohama között. Ilyenre ritkán van példa, és ha ilyesmi történik, azt a fontosabb TV csatornák adás alatt kiírják a képernyőre. Most azonban különösen furcsa eset történt.
Nem egyszerű áramkimaradásról volt szó, hanem letörött egy shinkansen szerelvény egyik áramszedőjének felső fele, és ez okozta a galibát. (Akit érdekelnek a részletek: a 659-es vonatszámú mindenüttmegállós "Kodama" 12. kocsiján törött a szedő, melyet egy 300-as sorozatú szerelvény végzett)
A balesetet (illetve ilyet nem mondunk, hogy baleset, mert ilyen, főleg sérülést okozó baleset még nem volt a shinkansenen, leszámítva az öngyilkosságokat), szóval az incidens okait 2 nap alatt (!) kivizsgálta a vonalat üzemeltető JR Central (japán nevén JR Tokai). És be is jelentették. Na, ebből lett igazán balhé.
Kiderült ugyanis, hogy azért törött el az áramszedő, mert nem megfelelően, illetve gyakorlatilag sehogy sem rögzítették a felső csúszófelületet az áramszedő karjához, amikor 3 nappal az incidens előtt azt karbantartották. A vonat így is megtette oda-vissza a Tokió-Oszaka távot (2x500 km), és csak a harmadik útján szállt el a szedő. Ezt tulajdonképpen felfoghatjuk a shinkansen többszörös biztonsági rendszerei erényeként is, hogy lám-lám, még emberi hiba esetén is tud egy kanyart menni a vonat, de végül csak meglett a baj. Persze nem nagy baj, de negyon kínos.
Ilyenkor természetesen nem marad el a vezetők nyilvános bocsánatkérése, és meghajlása a kamerák előtt (amiről a kukkoló mozdonyvezető kapcsán is írtam). (Foto: 47news.co.jp)
Vizuális típusú olvasóim elképzelhetik, hogy a MÁV-nál szokásos heti 1 menetrend-szerinti felsővezeték-szakadás alkalmával nem csak egy 10-20 perces késésekről szóló sajtóközlemény jelenik meg, hanem a MÁV vezetői ugyanígy hajlonganak a sajtó előtt.