Japánvasút

Körbeér a sapporo-i villamos?

2012. február 15. - Carpy

Fenn Hokkaidó szigetén, annak fővárosában, Sapporo-ban villamosvonal fog épülni. Csupán 400 méteres lesz az új szakasz, de annál fontosabb, hiszen így kör-alakúvá válik a "hálózat". A híres Hófesztivál helyszínei így jobban megközelíthetőek lesznek.

Igazából csak újjáépül a szakasz, hiszen korábban már járt erre villamos. Sapporo adott otthont az 1972-es téli Olimpiának, és ennek okán a városban metró építését határozták el. Ez adta a végső lökést a villamoshálózat hanyatlásának: a valaha 25 km hosszú villamos-vonalhálózat - ahogy ez máshol a világon is megtörtént - egyre leépült, sőt, a teljes bezárás fenyegette.

A villamos-hálózat egykori teljes pompájában bal oldalt látható (forrás: d.hatena.ne.jp)

Ebből a hálózatból a metró megépülte után csak egy 8,4 kilométer hosszú, menő-manó alakú darabka maradt, de a manó orra hiányzik. Ezt a szakaszt fogja megépíteni a város. (Forrás: city.sapporo.jp)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utazzunk egy kicsit képzeletben ezen a vonalon, melynek végállomásai csupán 400 méterre vannak egymástól. Először is nézzük a menetrendet, hogy mikor is indulnak a tuják! (city.sapporo.hu) Látható, hogy nem túl gyakran.

 

A vonal kétvágányú, de a végállomás csak egyvágányú, és még az ütközőbakot is lespórolták. Ha a vonalat innen meghosszabbítják, ezt is át kell építeni.

 

A vonalon természetesen balra hajts van, a rugós váltó természetesen irányba is áll.

 Felszállás a hátsó, azaz inkább középső ajtón, leszállás pedig az elsőn, de előtte be kell dobni a viteldíjat a kasszába.

Maga a villamosozás nem túl izgalmas, tipikus japán utcaképet lehet látni. Ilyenkor olyan érzése támad az utazónak, hogy a főépítészi állás évek óta betöltetlen. 

 

Érdemes leszállni a kocsiszínnél, illetve a könyvtárnál, mert innen indul a libegő a város fölé magasodó Moiwa hegyre, ahonnan az egész város belátható. A kabin - a benne tárolt nehezékek ellenére is - kissé inog menet közben, ezért ferde a horizont.

 

 

A villamos végül visszaér majdnem ugyanoda, ahonnan elindult. Ott érdemes lenézni a metróba is, ugyanis ez több szempontból is speciális: nem sínen, hanem gumikerekeken fut, nyomvezetéses, és a belső dizájnja a város híres épületeit ábrázolja.

A metróvonalak - az orosz típusú metróhálózatra jellemző módon - egy pontban metszik egymást. Azazhogy mégsem, mert a világoskék és a sötétkék vonal nem metszi egymást, csak "majdnem érinti", mivel a belváros alatt a két vonal párhuzamosan halad, és a kettőt összeköti a harmadik, a piros vonal állomása. Mindez a város szívében, egy megállóra a vasútállomástól, és a villamos végállomásoktól.

Fel is merült, hogy ha már 400 méternyi villamosvonal épül, talán vissza lehetne állítani a közvetlen villamoskapcsolatot egészen a vasútállomásig, mert egy megállóra metróra szállni nem igazán baráti.

Visszatérve a villamosokra, a város honlapján látható egy látványterv is egy új típusú villamoskocsiról, mely talán a vonalon járni fog. A hagyományokat őrzi, felszállás középen, leszállás elől.

Na de ha már február, és Sapporo, akkor Hófesztivál! Február elején zajlik ez a méltán híres rendezvény, mely nem csak Japánból, hanem a világ minden pontjáról vonzza a turistákat. Ilyenkor a központi metróállomás feletti felvonulási parkban hatalmas hó- és jégszobrok épülnek. 2004-ben például a központi téma az éppen akkor Amerikába szakadt baseball-játékos, egy bizonyos Matsui ábrázolása volt.

 

Másnap vonatoztam még egy jót a szigeten, és mire visszaértem, Matsuiból,a  nagy kedvencből ennyi maradt:

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr354115643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2012.02.19. 21:01:02

A fenti latvanyterv is jol mutatja, hogy milyen jok meg mindig a japanok a masolasban. Hiroshima vett par combino 1-est, a helyi gyartok beraktak a fenymasoloba es azota ezt a tipust gyartjak helyben, igenyeknek megfelelo hosszal. Mondjuk masolhattak volna mernoki szempontbol jobbat is, de legalabb van sajat jarmugyartasuk.

Mad Mind 2012.02.20. 10:39:05

Repültél, vagy vonatoztál Sapporóba? ;)
A 6-7 perces követés szerintem nem olyan rossz. Szerintem, ha tényleg befejezik, sűríteni fogják.
Több képet kérek a hófesztiválról, sose fogok eljutni rá, mert nagyon fázékony vagyok. :D

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2012.07.05. 00:53:12

@Mad Mind: Természetesen vonatoztam :) Nagyot nézett a kalauz, bár mondta, hogy mindig van néhány "tetsu", aki repülés helyett a hosszabb és drágább vonatozást vállalja, de fehér emberre ez ritkán jellemző :)
Majd még dobok fel hófesztiválos képeket, de sajátot sajnos csak 2004-ről tudok.
süti beállítások módosítása