Japánvasút

Japán luxusvagonok Malájziába'

2011. december 31. - Carpy

A nemrég megszűnt japán éjszakai vonatok luxuskocsijai álltak forgalomba Malájziában "Tiger Train" néven. Átalakították, felújították őket, még a nyomtávot is szűkítették 7 centit, de egyéb dolguk nem volt, a bő 30 éves kocsik eleve kitűnő állapotban a japán kormány ajándékaként kerültek a trópusi félsziget+szigetországba.

Johor Bahru és Tunpat között, a Maláj-félsziget keleti parti vasútvonalán állt forgalomba az a 14 vasúti kocsi, ami Japánban 2009-ben szabadult fel, amikor megszűnt a Tokió és a Kyushu szigeti Kumamoto közötti éjszakai vonati kozlekedés. A korábban majdnem 40 évig ezen az útvonalon közlekedő kék vonat ("Blue Train") délután 5 körül indult Tokióból, és másnap reggelre ért le szigetország túlsó végébe, az egyik legnyugatibb városba, Kumamotoba.

Az éjszakai vonatnak nem a gyors eljutás volt a szerepe, hanem fílingje volt. (Aki ugyanebben az időpontban a shinkansen-re szállt, este 10-re Fukuokába érhetett, onnan pedig még akár Kumamoto-n  túlra, Kagoshimába is hazaérhetett.) A kék éjszakai vonatokon (melyekből valaha több mint 10-féle útvonalú létezett, de mára csak mutatóban maradt néhány) többféle kocsiosztály volt: egyszemélyes, kétszemélyes fülkék, a mi kusettünknek megfelelő fülkés kocsik (de fülkeajtók nélkül, pusztán függönnyel leválasztva), és volt olykor néhány ülőkocsi is. A sokféle fedélzeti szolgáltatásnak hála valóban kipihenten érkezhetett meg céljához, aki ezeket választotta, vállalva hogy egy hotelszoba árát fizeti ki pusztán az éjszakai felárként. Képek "kék vonatokról":

Ezek a járművek Japánban már funkciójukat vesztették, viszont a fejlődő ázsiai országok számára még nagyon jók lehetnek, nagymértékben növelhetik a szolgáltatási színvonalat. A Fülöp-szigetekre, és állítólag Kambodzsába is jutott, vagy jut majd belőlük, de Malájziában már forgalomba is álltak. De hogy miért a keleti parti vonalon, az kissé rejtélyes.

Malájzia egy félszigeti részből és egy szigetből áll. A félszigeti rész a fejlettebb, Thaiföld és az Egyenlítőnél fekvő szigetállam, Szingapúr (Singapore) között fekszik. Két vasútvonal húzódik rajta: a "Nyugati parti vonal" igazából Szingapúrból indul (noha nemrég kitelepítették a szingapúri vasútállomást a város központjánál lévő kikötői térségéből). Egy párszáz méteres töltésen átkel a két ország közötti szoroson, megáll a maláj határvárosban, Johor Bahruban, majd innen nagyjából a partot követve, a fővárost, Kuala Lumpurt érintve Thaiföld (Bangkok) felé vezet.

Közben érint néhány egyéb, túristaszemmel fontos állomást, ahonnan elérhető pl. a portugál hagyományokkal rendelkező Melaka városa, vagy a csodaszép Penang sziget, Malájzia Phuketje.

Na, a japán kocsikból kiállított "Malayan Tiger Train" nem ezen a nyugati vonalon közlekedik. Illetve csak kis részben: Johor Bahruból indul (alig pár kilométerre Szingapúrtól), és nem sokkal később letér a "Keleti parti vonalra", amely - nevével ellentétben - nem is a tengerparton vezet, hanem a maláj trópusi dzsungelben, vagy egyre inkább a telepített pálmaerdők között. (Térkép forrása: malaxi.com)

Ennek ellenére a malájok bíznak benne, hogy a vonat megnöveli a térség turizmusát (+17% utast becsülnek). Az átadóünnepségen a szakminiszter - a japánok felé elengedett köszönetek mellett - nem győzte hangsúlyozni ezirányú reményeit, különösen japán nosztalgia-túristákban, köztük vasút-barátokban bízva. (A felolvasott nem-túl-izgalmas beszéde - csupa NAGYBETŰVEL - letölthető a maláj kormány honlapjáról: www.mot.gov.my/Newsroom/Speeches/Speech%20By%20Minister%20-%20Launching%20Of%20Blue%20Train%20(Malayan%20Tiger%20Train).pdf) Lehet is bízni japán túristákban, mert Malájziában az egykori japán árak töredékéért lehet utazni a kényelmes kocsikban, a 700 km hosszú út 12 órán át tart, és - osztálytól függően - már 4000 forintnak megfelelő ringitért lehet jegyeket kapni. (Fotó: a miniszter elindítja az ajtóknál sárgára átfestett egykori kék vonatot - Forrás New Straits Times)

Ázsia fejlődő országai továbbra is bízhatnak abban, hogy Japánból levetett kocsikat kaphatnak előbb-utóbb. A márciusi menetrendváltástól újabb éjszakai vonatok megszűnése várható: pl. szezonális vonattá ritkul az Oszaka-Hokkaidó közötti éjszakai vonat. Igaz, hogy ez kivételesen nem kék, hanem sötétzöld kocsikből áll - de ha ugyanúgy átfestik őket, ahogy a malájok tették, akkor mindegy.

Kiotó főpályaudvarára érkezik délidőben az Oszaka-Sapporo közötti éjszakai vonat, a  "Twilight express"

Aki képes délben (!) Oszakából elindulni, hogy másnap reggelre Sapporo-ban legyen (holott ez repülővel 2 óra), annak érdemes kipróbálnia: ez a vonat Japán "Nyugati parti vonalán" megy (mely ugyanúgy nem érint túl sok izgalmas várost, ahogy a maláj keleti parti vonal sem), de ez tényleg sokszor a tengerpaton megy, és a nappali szakaszon lehet látni belőle a mindig háborgó, sokszor sziklás partú Japán-tengert.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr343508290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Mind 2012.01.02. 11:04:17

Azt azért ne felejtsük, hogy vonaton még mindig nem néznek az ember seggébe, ha utazni akar, csak fizet és megy. JA és az ára fele annyi mint a repcsi. De azért az Osaka-Sapporo elég húzós. 1322 percet ír a hyperdia. :)

Perdition 2012.03.04. 21:12:01

Ó, repülő... Nekem a Tokió és Szapporó között közlekedő Hokutosei vonattal volt szerencsém utazni, fantasztikus élmény volt - ha van választásom, hogy éjszakai vonat vagy repülő, egyértelmű a válasz :)

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2015.04.08. 21:56:34

@gereblyepörkölt: Köszönöm az észrevételt, javítottam a képaláírást. Sajnos a vonat azóta már teljesen megszűnt.
süti beállítások módosítása