Japánvasút

Újabb szócsata Kínával shinkansen-ügyben

2011. július 10. - Carpy

Egyre forróbb a vita arról, hogy mennyire "kínaiak" a kínai nagysebességű vasúthálózaton közlekedő vonatok. A technológiákat kezdetben oda transzferáló országok most tűkön ülnek, látva, hogy fejükre nőttek a kínaiak, de beszólogatáson kívül sokra nem mennek.

 

Hétfőn Kínában járt a japán külügyminiszter, Matsumoto Takeaki, és jelezte kínai kollégájának, hogy árgus szemmel figyelik Japánban, hogy Kína hogyan próbálja nemzetközileg elismertetni a nagysebességű vasúti technológiáját. Leginkább a vonatokat eredetileg gyártó Kawasaki Heavy Industries van felháborodva azon, hogy bár anno a két ország között megkötött technológiai transzfer-szerződésben tiltva volt, hogy Kína a japán vonatokat (kicsit módosítgatva) később sajátjaként próbálja feltüntetni. Kína viszont ezt teszi, sőt, még értékesíteni is tervezi, például az USA-ba, vagy Dél-Kelet Ázsia egyéb országaiba, ahol nagysebességű vasutakról álmodnak.

Szombaton érkezett meg a válasz Kínából, a vasúti minisztérium szóvivőjétől, aki azt állította egy interjúban, hogy a kínai nagysebességű vonatok technológiailag messze felette állnak a japánoknak, és számos indikátorral is próbálta ezt érzékeltetni. Például erősebb motorok vannak beléjük építve, mintegy 100 km/h-van gyorsabbak, jobbak a zaj és rezgés értékeik is, és teljesen új a forgóvázuk. Az azonban tény, hogy a vonatok külsőre a megszólalásig hasonlóak, hiába a rengeteg változás a műszaki paraméterekben.

 

 

 Tokió pályaudvarán áll egy E2-es (bal oldalon), jobbra tőle egy első generációs modell (200-as sorozat). Itt látványos a különbség kívülről is.

 

Ez pedig a kínaiak CRH380A sorozatjelű verziója, letagadha-tatlan shinkansen beütéssel

Fotó: english.cri.cn

 

 

 

Nemzetközi visszhangok alapján az látszik, hogy megint csak tátogni tud a világ ezen a problémán. A Siemens és a Bombardier is eladta a maga nagysebességű vasúti technológiáját Kínának, és most ők is csak lesnek, hogy egy "kis" bevételért cserébe mekkora versenytársat neveltek ki maguknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr773054129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pharaoh85 2011.07.10. 09:27:43

Elég fura, hogy erre csak most jöttek rá a gyártók, kína nem nagyon törődik a licenssel, szabadalmakkal, stb. A hamisítás is állami szinten folyik, nem zug pincékben mint nálunk.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.10. 10:44:05

ööö, hát külső megjelenésben nincs túl sok hasonlóság a japán és kínai vonat között szerintem. :)

"hogy megint csak tátongani tud a világ ezen a problémán."

tátogni, nem? :D

Amúgyme várhat volt, hogy a kínaiak ezt csinálják. Még mindig azt hisszük, hogy a kínaiak maguktól csak bugyit tudnak csinálni, meg adios cipőt, aztán az autóknál is kiderült már, hogy a szabadon értelmezett licenszek felhasználása után simán megépítik ezket a cuccokat nyugati/vagy Japán esetén keleti segítség nélkül is. Aki űrtechnológiát épít, attól azt hiszem elvárható, hogy nagysebességű vonatokat építsenek...

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2011.07.10. 11:15:34

@mestska: No igen. A nyugati/japán gyártók lehetőségei elég korlátozottak voltak. Vagy nem adnak el semmit, és akkor teljesen kimaradnak az üzletből, vagy eladnak, és akkor lekörözik őket. Egyik sem túl nyerő...

Tátogni javítva, kösz :)

LiberAll 2011.07.10. 11:31:29

@mestska: Nah az űrtechnológiát is vették az oroszoktól, és az sem a legújabb Szojuz rendszer kb 30 éves, bár előnye, hogy egyszerű, mint a faék (már amennyire űrtechnika egyszerű lehet :) )

Amúgy meg úgy kellet volna csinálniuk a japánoknak, hogy eladják az első generációs technikát a többit meg legózzák ki a kínaiak. Vagy ellopták volna a 2. gen. terveket, vagy kifejlesztik.

Amúgy ezek a cégek meg nem sipákoljanak, gondolom akkor jó volt a kínaiak pénze amikor megvették jól drágán a szabadalmakat. Most meg sírnak, mert rájöttek, hogy elcseszték nem kicsit, mert vége a nagy pénzeknek Kína megcsinálja féláron. A japánok meg nézhetnek.
@Carpy Na ez azért nem igaz, ha összeállnak a gyártók és nem adnak el semmit, max az első generációt akkor Kína nézhetett volna. Nézd meg a Kínai építőipart, gyorsan gyártanak szép ki lakásokat, csak olyan minőségben, hogy ahhoz képest a Szocialista Magyar Építőipar Svájci minőségi kézimunkának tűnik. S ugyanez igaz minden saját fejlesztésű cuccukra. Amit meg nyugati cégek nyugatra gyártanak, ott meg kemény minőség ellenőrzés van. volt hogy egy gyár 1 hónapi termelése ment a kukába, mert szar volt, s csak későn vették észere a külföldi minőségellenőrök.

Szóval lehetett volna itt is ellenállni, de gondolom biztos lett volna gyártó, aki, az akkor már emelt áron titokban vagy kevésbé titokban eladja a technikát. Gondolom ezért is adták el mind, a tudásukat a kínaiaknak, kevésbé bíztak a fejlett nyugati versenytársakban, mint egy kommunista diktatúrában. Ez azért szép korkép a piacgazdaságról, nem :S

négykarika 2011.07.10. 13:50:32

az autógyártással is pont ugyanígy járnak épp...

mikka 2011.07.10. 14:06:38

Akkor most csak azert mert Japan uttoro volt a technologiat illetoen most mindenki lenyulja oket? Ugyan mar..Ilyen gonolkodassal barkirol el lehet mondani hogy lopkodjak a dolgaikat az auto ipartol a repulogepgyartasig. Kina azt csinal amit akar,es ha csak a japan vonatokat megkozelito parameterekkel epitene gyorsvasutat en akkor is tamogatnam hogy magarorszagon ok epitsenek gyorsvasutat. De a kinaiak nem gyengebbek a japanokknal..hanem epp hogy jobbak. Lehet fikazni oket de kerdem en, Kando Kalman orszagaban miert nem epult gyorsvasut az elmult 30 evben???

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.07.10. 14:11:50

A kinaiak mindent lemasolnak.
Szerintem pont ez teszi oket nagya.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.10. 14:16:33

@mikka:

"Kando Kalman orszagaban miert nem epult gyorsvasut az elmult 30 evben???"

mert aranyárban van és az ország mérete, a népesség eloszlása miatt nem tudnánk kihasználni sem. Egyébként nagysebességű vasút becsületes nevén, a gyorsvasút az más.

foodlfg 2011.07.10. 14:37:19

Nézzük a jó oldalát: legalább a kínaiak fejlődőképesek.
A japánok pedig így jártak. A szájkarate pedig inkább az otthoniaknak szólhat. Csúnya Kína dádá. :D

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2011.07.10. 14:40:01

@LiberAll: A japánok tulajdonképpen azt csinálták, amit írsz, a 2. generációs járművüket adták el, miközben ők épp bevezették a 3. generációst. (Bár ez a generációs váltás nem egyértelmű, hogy mikor történt, mert Japánban több társaság is fejlesztett új járműveket)

Az E2-es végsebességét már nem merték növelni, inkább új sorozatot készítettek, közben a kínaiak kicseréltek rajta ezt azt, és 100 km/h-val gyorsabban merik hajtani. A japánok ettől hideglelést kapnak, többször is szóltak a kínaiaknak, hogy csak óvatosabban a sebességgel. Reméljük, hogy csak tényleg túl óvatosak.

Link Elek 2011.07.10. 14:41:20

nehnay eve olvastam, hogy 2 destinacioban nyereseges az ilyen gyorsvasut: parizs-lyon es tokio-osaka minden egyeb veszteseges.
talan kina valtoztat ezen, de egyelore presztizs beruhazas a gyorsvasut nem ertelmes/uzleti

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2011.07.10. 14:46:25

@Link Elek: A Párizs-Lyon-t nem tudom, de valószínűsítem, hogy nyereséges lehet (attól függ mit osztanak rá, és mit számolnak hozzá). Japánban viszont elég tisztán kijön, hogy tényleg csak a Tokió-Oszaka szakasz a nyereséges, (de az elég vastagon), a többi vonal - ideértve a Tokiótól északra vezetőeket is) valahol a nullaszaldó körül működik, a periférikusak pedig veszteségesek. Értelműk csupán a térségfejlesztő hatásban rejlik, de ezt is már sokan megkérdőjelezik.
Kínában, ahol vannak hasonló népességi adottságú területek, mint a Tokió-Oszaka, valószínűleg gazdaságosan üzemeltethető egy-egy vonal, de mintha már ők is kicsit tólpörgetnék a fejlesztést.

Kelly és a szexi dög 2011.07.10. 14:59:32

4-es metrot sem tudjuk megcsinálni 20 éve...he he he

rajaram 2011.07.10. 15:03:44

Kína nagyon elszemtelenedett. A történelemből tudjuk, mi az ilyen országoknak a sorsa.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.10. 15:16:02

pont a japánok ne sípoljanak lopkodás ügyben, mert az első milliókat pontosan így szerezték. inkább örüljenek, hogy a népi kína is a japán modellt követi.
kínával szemben egy jó taktika van, vegyesvállalatot kell alapítani, és adakozni minden templomnak meg imádkozni minden istenhez, hogy a kínaiak csak mérsékelten vágják át a technológia birtokosát. ez a legnagyobb siker, ennél csak rosszabbul lehet járni.

Monarch (törölt) 2011.07.10. 15:28:28

@Carpy: Én akkor sem adtam volna el a kínaiaknak semmit.

Például van A, B, és C ország fejlesztő, és X ország vásárló. X ország ha megkapja a technológiát A, B, és C országtól is, akkor adott esetben olyan új technológiát tud fejleszteni, ami jobb A-nál, B-nél, és C-nél is (a japánok vettek valamit mostanában a Siemenstől? A németek a Bombardier-től? ugye nem), míg ha A nem ad el nekik, X ország nem biztos, hogy A fölé tud emelkedni (ugye csak B és C kombinációja lesz meg neki), ha meg csak C ország ad el nekik, akkor meg a C országról készítenek egy (valószínűleg gyengébb színvonlú) kópiát, oszt jónapot. Mivel nem végtelen számú, hanem csak néhány szereplő van, szerintem külön-külön is hülyék voltak, hogy eladtak ilyesmit a kínaiaknak.

Egyébként meg lehetett volna megegyezni is, például az EU hatóságok valahogy letilthatták volna a technológia exportját az EU-ból, esetleg Kanadával megegyezni ugyanerről, stb.

Szóval sima rövidtávú kapzsiság volt, a következő negyedév profitja érdekében.

Monarch (törölt) 2011.07.10. 15:31:39

@mikka: Márpedig létezik olyan, hogy párhuzamos fejlesztés, olyan is, hogy megvásárolt technológia, meg létezik pofátlan nyúlás is. És a kínaiak az utóbbit csinálják.

Kivancsi 2011.07.10. 15:32:32

kina = modernkori ciganyok...

lopnak csalnak hazudnak...
meg a szemuk sem all jol :):)

egy pillanatig sem sajnalom a kulonbozo nyugati vagy keleti befektetoket akik a kapzsisaguktol hajtva termelest/munkat vittek kinaba...
termeszetesen sajat orszagukban pedig szepen kusban leepitettek a termelest ezzel munkahelyek ezreit szuntettek meg...
(ado, tb es nyugdij befizetesek szunnek meg)

olyanok vagyunk mint a del-amerikai oslakossag...
kaptak a sok "hasznos" cuccot (haszontalan uvegek csecsebecsek) a feherembertol aztan oda adtak erte az aranyukat...

odamegyunk kinaba kapjuk az occso munka erot mi meg odaadjuk az ertekes technologiankat erte..
ha nem adjuk akkor pofatlanul lenyulnak majd tovabb ertekesitenek :):)

aki hulye (azaz mi) az "haljon" meg
megerdemeljuk.....

porthosz 2011.07.10. 15:46:58

Én már annak is örülnék ha gyorsvasút helyett a vonataink legalább azt a tempót tudnák amit 40 évvel ezelőtt tudtak...

lolperec 2011.07.10. 15:51:27

ha Kína kitalálná, hogy a világ holnaptól zöldet fosik, akkor az úgy lenne.
ennyi.

Circus 2011.07.10. 15:53:52

Egyetértve a fenntebb szólókkal elég sok mindenben a kínai és a fejlett országok üzletpolitikával kapcsolatban, azért abba gondoljunk bele, hogy bizonyos párhuzamosan fejlesztett technológiák mennyire hasonló eredményt mutatnak - jó példa a légellenállás. Mondjuk a F1-es autók sem különböznek nagyon egymástól kívülről, de a repülőgépek is azért kb ugyanúgy néznek ki.

Kínai minőség pedig olyan, amilyet kérsz. Ha olcsó (de szar), akkor olyan, ha jobb minőségű, akkor olyan. Oda jó ez is - illetve kiderül nemsokára, hogy mennyire tartós...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.07.10. 16:04:29

A fogóváz helyett gondolom, forgóvázat akartál írni. :)

Paradox ez a helyzet, hiszen minden fejlett ország high tech cége a saját konkurrenciáját neveli föl azzal, hogy vagy oda telepíti a gyártást a költségcsökkentés nevében, vagy átadja a levetett technológiát, mert azzal jobbat úgyse tehet.

A legnagyobb veszélye az egésznek abban rejlik, hogy gyakorlatilag Kína ezzel azt csinál, amit akar. Mivel nem fogadja el a Nyugat játékszabályait (bizonyos szempontokból ez érthető is), nem lehet jogi eszközökkel szankcionálni őket.
Leszarják.
Komolyan emberkedni meg senki nem mer velük, nem akarja elveszteni a világpiac jelentős részét.

Az, hogy két nagysebességű jármű hogy nézzen ki, leginkább a szélcsatorna határozza meg, az mondjuk tényleg nem igazi érv, hogy külsőre hasonlít. Kérdés, mennyivel jobb technolgiailag, a gyártás, a minőségbiztosítás, a vezérlés, biztonsági rendszerek... ez utóbbin szerintem a kínaiak előszeretettel spórolnak, lásd a kínai kocsik töréstesztjei.
Nem szempont igazán.

Hogy nálunk miért nem épül nagysebességű vasút? Ez hülye kérdés, hát azért, mert pár hónapon belül ellopnák a fémet a pályáról...

apc 2011.07.10. 16:10:41

@Kelly és a szexi dög: DE most majd a FIDESZ kínai-magyar bérrabszolgákkal megépíti, "ÓCCSÓN"

csg67 2011.07.10. 16:12:11

Ideje lenne levetni azt a szemüveget amivel csak sz@r minőségű kínai terméket lehet látni. Kínában is igaz a "gyorsan, olcsón és jó minőségben tudunk szállítani, amiből a vevő kettőt választhat" elv. Ráadásul náluk a mennyiség nem játszik, mivel a belső piac kikényszerítette már rég a tömegtermelést, ezért ebben az értelemben óriási versenyelőnyük van.
Van működő űrhajójuk, nemrég szerelték össze az ötvenedik Airbust és készítik elő a saját fejlesztésű hasonló repülőt és számos kevésbé látványos de nagyon komoly fejlesztés folyik. Tapasztalatból tudom, hogy a nyugati szerszámgépgyártók legnagyobb piaca jelenleg Kína (a legfejlettebb gépekről/technológiáról van szó, komplett gépsorokról, gyárak felszereléséről, olyan mennyiségben, ami más térségekben elképzelhetetlen), és ezek a gépek már évek óta termelnek valamit, amiről általában nem sok sejtésünk van, annak ellenére, hogy még mindig létezik nyugati termékek kivitelére az export engedély (mai COCOM lista).

Martian (törölt) 2011.07.10. 16:12:38

"az űrtechnológiát is vették az oroszoktól"

ha így nézzük, az amcsi atom- és űrtechnológia jórészt a háború előtt importált (jórészt európai és zsidó) és a II. vh. után asszimilált (német) szakemberek által jött létre a poros jenki puszták közepén, amihez még hozzávehetjük a britektől lenyúlt szellemi tőkét (cserébe Nagy-Britannia megmentéséért a teljes összeomlástól a II. vh. alatt)... akkor ott vagyunk, hogy minden feltörekvő népség ott nyúlt le másokat, ahol csak tudott... most csak annyi a helyzet, hogy a kínaiak vannak a soron.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.10. 16:35:35

A helyzet az, hogy a CRH2 még valamelyest rokon a Kawasaki E2-vel, lényegében arra épül, de már abban is nagyon sok a kínai alapú fejlesztés. A CRH380A meg még arra is rápakolt egy csomó kínai saját fejlesztést.
Külsőre a CRH2 valóban szinte teljesen azonosan nézett ki, mint a Kawasaki E2, a CRH380A már a főbb külső jegyekben is eltér a japán eredetitől.
Az, hogy a CSR Sifang jelentősen továbbfejlesztette az eredeti Sinkanszen-technológiát, az vitathatatlan. Kérdésként (a japánok nyilvánvaló piacféltésén túl) egyedül az merülhet fel, hogy elég nagymértékű-e már a továbbfejlesztés ahhoz, hogy önálló termékként lehessen tekinteni, és ne vonatkozzon rá az eredeti transzferszerződésnek az önálló értékesítést kizáró passzusa. Véleményem szerint igen, mások nyilván másként fogják látni.

ericssonfan 2011.07.10. 16:38:31

Külsőre baromira nem hasonlítanak.

Nyilvánvaló, hogy az aerodinamika miatt kell legyen hasonlóság, de ezek még ezt beszámítva is nagyon különbözőek azért...

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.10. 16:44:49

@Daily Shark: A kínai CRH2 egészen egyértelműen a Kawasaki E2 továbbfejlesztése, ez nem is kérdés, a két gyártó erről egy nyilvánosan is hozzáférhető szerződést kötött néhány évvel ezelőtt. Itt a külső formák nagymértékű hasonlósága csak arra jó, hogy látványos legyen az azonosság, mert a doboz belsejében lévő technika nagymértékű hasonlóságát ugye fényképen nem lehet bemutatni.
Kína a japán technológiát nem ellopta, vagy lemásolta, hanem egy jogilag támadhatatlan, a világ bármely bírósága előtt megálló szerződés kapcsán vette át, a japán fél nagymértékű közreműködése mellett.
A mostani probléma gyökere szerintem az, hogy a japánok nem gondolták, hogy a kínaiak ilyen rövid idő (mindössze 4 év) alatt ekkora hozzáadott-értéket tudnak teremteni, hogy ma már komoly kérdésfelvetés lehet, hogy a CRH2-ből továbbfejlesztett CRH380A önálló termék-e már.

Az, hogy a CSR Sifang a CRH380A-t tökéletesen megalapozott joggal, tehát technológiát nem lopva, hanem részben szerződéssel átvéve, részben önállóan kifejlesztve gyártja, senki által nem vitatott.
Vita egyedül abban van, hogy a szerződés alapján Kína ezt a vonatot csak saját maga számára gyárthatná, nem értékesíthetné más országok felé. Kína viszont azt állítja (nem minden alap nélkül), hogy ez már csak nyomokban emlékeztet az átvett japán típusra, ezért a szerződés tiltó kitétele erre a típusra nem áll már meg.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.10. 16:48:14

@ericssonfan: Nem azonos szögből lettek fotózva, igazából nagyobb a hasonlóság, mint amit a képek mutatnak.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.07.10. 16:57:03

@csg67:
Biztos sokmindenben igazad van, de azért amivel az átlagember találkozik a mindennapokban és tényleg kínai (egy Airbus attól még nem kínai, hogy ott szerelik össze), az bizony elég gagyi.
Amit licensz alapján, külföldi tervezéssel, külföldi technológiával állítanak elő, vagy még inkább a teljesen áttelepített gyártás, az nem igazán nevezhető kínainak, mert nincs benne általuk hozzáadott jelentős érték.

Biztos van már ilyen is, másik hozzászóló (Fradista Utazó ) - láthatólag ért hozzá - szerint a vonat már ilyen.

Persze csak idő kérdése, rengeteg jó egyetemen tanulnak kínaiak, a nagy számok törvénye alapján elég sok tehetséges is van köztük, a nemzetközi üzleti jog és erkölcs nem köti őket, pénzük, mint a pelyva, tényleg rohamosan húznak majd el.

sobrijoska2 2011.07.10. 17:28:45

A helyzet erősen paradox. Ugyan ez történt a 45 után a japánoknál is. Az amerikaiak kiszámolták, hogy olcsóbb a teherautót Japánban legyártatni mint otthon és áthajóztatni Koreába (épp ott volt háború). Aztán a japánok köszönték szépen, megkapták a technológiát, még egy kis tőkét is aztán szépen újra építették az iparukat. Most meg csodálkoznak az amerikaiak hogy, a japán autógyártók lehagyták őket. Kínával meg még rosszabb lesz a helyzet mivel a japánokkal ellentétben nekik vannak ásványi kincseik is, sőt mint a ritka földfémek esetében lassan meg van a teljes monopóliumuk is. Aztán azt se feledjük el, hogy igen agresszív népségről van szó és 1,2 milliárd embert kell kordában tartaniuk. És ezt úgy próbálják elérni, hogy minél több kínait exportálnak külföldre (csak nézzünk szét nálunk is) ill. megpróbálják kiterjeszteni a fennhatóságukat (lásd: Tibet.) Nos hogy ez még nem nagyon sikerült nekik eddig máshol annak csak az az oka, hogy az oroszoknak meg főleg a amerikaiknak még fejlettebb fegyvereik vannak mint nekik..........

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.07.10. 17:41:15

@Fradista Utazó:
Kösz az infót.
EBben az esetben ezek szerint a kínaiaknak van igazuk.

Persze ha nem lenne, az se nagyon zavarná őket és tenni meg nem lehetne ellenük.
Kína kikerülhetetlen és kihagyhatatlan, de nincs rajta fogásunk.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2011.07.10. 18:00:34

@sobrijoska2: jogos az analógia. Az 50-es években a "Made in Japan" felirat ugyanazt az alacsony minőséget jelentette, amit a 90-es években a "Made in China", és azóta Kína is hasonló utat járt be, mint Japán, csak még nem telt el annyi idő, hogy ez nyilvánvalóan látszódjon. Kérdés az, hogy hol lesznek 10-20 év múlva, - és hol leszünk mi...

PiBá 2011.07.10. 18:11:51

A japók is így kezdték. Másoltak. Aztán megértették, hogy mit másolnak és továbbfejlesztették.
Most a kínaik járják ezt az utat. A szellemi potenciál adott hozzá, csak ha átlagos arányban vannak tehetséges emberek náluk akkor a 2 milliárdos (vagy már nagyobb?) népességben hatalmas potenciál rejlik. A másolást pedig nem másolásként élik meg, hanem úgy, hogy bebizonyították maguknak, ők is képesek megcsinálni.

sanyix 2011.07.10. 18:25:54

hujuj valaki összeszed mindenből valamit, és jobbat csinál... biztos borzalmas lenne abban versenyezni ki milyen jót csinál olcsóbban... sokkal egyszerűbb szabadalmakkal semmittevéssel, licensztrollkodással a semmiért pénzt keresni :D

bean 2011.07.10. 19:59:35

Azért én háromszor is meggondolnám mielőtt egy kínai fejlesztésű bullet trainre felülök...

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.10. 20:22:12

@bean: Eddig nem volt balesetük, holott igen komoly teljesítményt produkálnak, 300 km/h sebességgel. Igaz, a Sinkanszennek sem volt még soha halálos balesete, pedig némileg régebben üzemel, mint a kínai nagysebességű vasutak.

Martian (törölt) 2011.07.10. 22:10:12

@bean: ...de lehet, hogy még mindig biztonságosabb a magyar Intercity vagy a japán cunami által elsodort vonatokhoz képest. :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.07.10. 22:10:22

Hajra Kina!~~ Persze, hogy hasonlok. Talan kockaformajunak kellene lennie? Az aramvonalassag meghatarozza a kulalakot.

Egyebirant, julius elsejen allt forgalomba a gyorsvonat Beijing (Peking) es Shanghai kozott, a vonat 350km/h felett kozlekedik, 2 es fel ora alatt leer Shanghaiba es 5 percenkent (!!) indul... Naponta 220ezer embert szallit a ket varos kozott.

A korabbi vonat is igy nezett ki, szerintem a palyan kellett modositani alapvetoen. Tavaly a Forma-1 re levonatoztam Shanghaiba, ugyan igy nezett ki a vonat es 220-al ment. Olcso is volt az ut. A japanok is masoltak. Sot ha senki nem masolt volna a tortenelm soran ma minden autot a Benz gyaratna es minden telefonon a Bell logoja lenne stb...

xiongyali.blog.hu/2010/08/03/taxi_peking

Filhipposz 2011.07.10. 22:37:31

@Kelly és a szexi dög: Amit itt Ön leírt, Uram, az szemenszedett hazugság! A 4-es metro terveit a 70-es évek elején készítettük, azaz 40 éve töketlenkedünk vele...

Silcon 2011.07.10. 22:46:24

@Daily Shark: "nem lehet jogi eszközökkel szankcionálni őket.
Leszarják."

Most még. Aztán ha már nekik is lesz féltenivalójuk, akkor jön a fordulat.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.10. 22:46:41

@Chaoyang: Hát, nem akarlak megbántani, de van egy-két tévedésed. A Jinghu-vasúton (Peking - Sanghaj) 300 km/h az engedélyezett maximális sebesség. A tervezési sebessége valóban 380 km/h (ezért is tervezték meg a CRH380 típusokat), de az idén februárban hivatalba lépett új miniszter (Sheng Guangzu) 300-as korlátozást írt elő Kína minden vasútjára.
A két város távolsága amúgy 1.318 km, tehát a 2,5 órás menetidőhöz 530 km/h átlagra, kb. 560 km/h csúcssebességre volna szükség, ami ma még maglev-technikával is irreális volna. Valójában a G vonatok egy köztes megállással 4:48-as menetidővel járnak. Ami persze szintén nem rossz, ha figyelembe veszed, hogy Pestről alig negyedórával rövidebb a menetidő Mátészalkára.

A nagyobb sebességhez amúgy a pályán nem kellett semmit módosítani, az ugyanis most épült ki, teljes hosszban vadonatúj a vasútvonal, június 30-án adták át.

A formához meg annyit, hogy pl. a CRH5 vagy a CHR3, ill. a CRH380B nemigen hasonlít a Kawasaki E2-re, ellenben a CRH2 annyira egyforma, hogy jó megfigyelő venné csak észre a különbséget. Ennek az oka egyszerű: a formatervezést is megvásárolta Kína a Kawasakitól. A formai azonosság tehát nem véletlen.
Aztán a CHR380A-nál már a külső formát is továbbfejlesztették, az már nem hasonlít annyira a japán változatra, de azért a közös eredet még felfedezhető.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.07.11. 08:53:20

@Fradista Utazó: Pontos valasz. Igen, nyilvan rosszul emlekeztem a 2.5 orara, amikor olvastam csak meglepodtem, hogy a sebesseg nem lett sokkal nagyobb (elotte is 220 volt) viszont az en 10 oras utamhoz kepest jelentosen rovidult a menetido.

Szoval azt mondod, hogy az a vonat ami 350-el megy az ugyan ugy nez ki mint az amivel en jartam 220-al? Az ujsagban latott kep alapjan, ugy nezett ki, hogy teljesen valtozatlan kulso. Azert gondoltam, hogy a palyat kellett egy kicsit feltuningolni.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.11. 09:03:54

@Chaoyang: Fogalmam sincs, hogy mivel mentél 220-szal, tehát erre nem tudok válaszolni. A pálya viszont teljesen új, a régi vasútvonal megmaradt, és épült vele párhuzamosan egy új, ez utóbbit 380-as sebességre tervezték, és ezen járnak most a 300-as tempójú vonatok.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.07.11. 09:46:53

@Fradista Utazó: Ezzel mentem 220-al Shanghaiba tavaly, lasd foto> xiongyali.blog.hu/2010/04/19/shanghai_forma_1

Vicces, tavaly a blog bejegyzesemben, jol irtam a varhato sebesseget es menet idot, csak mar nem emlekeztem ra :p

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2011.07.11. 10:05:24

@Chaoyang: Igen, akkor még 4:15 körül volt a tervezett menetidő (380-as sebességgel), úgy lett 4:48, hogy lekorlátozták a tempót 300-ra. Amúgy az is benne van, hogy egy új vonal készül el ;-))

Ami a képen van, az egy CRH2 típusú szerelvény. Ez gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint a Carpy első képén is látható Kawasaki E2. Ehhez a típushoz teljesen hivatalosan, egy technológiai transzfer keretében jutottak a kínaiak.
Az első széria végsebessége 250 km/h volt. Aztán ezt Kínában a CSR Sifang gyárban továbbfejlesztették, és csináltak belőle egy 350 km/h végsebességű változatot, ami ugyanígy néz ki. Ezek a Wuguang 2009. decemberi megnyitásakor tudtommal mind átkerültek oda, ezért 2010-ben Peking és Sanghaj közt az első, 250-es sebességű szerelvények járkálhattak.
A második változatot még továbbfejlesztették, és már eltérő típusjelzést is adtak neki, ez lett a CRH380A. Ez látható a Carpy által berakott második képen, egyébként Shanghai Hongqiao állomáson.
És tulajdonképpen ezekről megy most a vita. Azt a japánok sem vitatják (nem is lenne rá alapjuk), hogy a kínaiak teljesen legálisan, jogszerűen fejlesztették ki és gyártják (július 1. óta pedig üzemszerűen használják) ezt a típust. Vita egyedül abból van (és persze ez sem lényegtelen), hogy joga van-e Kínának ezt a típust kínai gyártmányként harmadik országok számára értékesíteni.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.07.11. 10:34:52

@Fradista Utazó: Megveszem a licenszet egy modern habarcsnak vagy cementnek, teglanak, es elkezdek belole uj hazakat epiteni, szerinted a tegla es cement gyartoknak joga van a hazak utan megsapolni engem? :) Lehet, hogy csapnivalo pelda, de szerinted Kina nem azt teszi amit mindenki mas tenne az o helyukben ha nem kellene jogi szankcioktol tartania?

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.07.11. 10:51:38

@Fradista Utazó: Nagyon jo cikket irtal az uj vonalakrol Kinaban a blogoddon. Irtad, hogy az uj allomas Shanghajban a repuloter mellett van. Tavaly azzal a gyrosvasuttal meg a West stationba gordult be a vonat ami 5 perc setara van a varoskozponttol. Mint nalunk a Nyugati...

Egy milliard yuanos vesztegetes :DDDD wow
süti beállítások módosítása