Japánvasút

A földrengés és a tsunami hatása a vasútra

2011. március 15. - Carpy

Számtalan elképesztő kép és videó érhető el a Japánt ért rettenetes katasztrófa hatásáról, de vajon hogyan hatott mindez a vasútra? Járnak-e a vonatok? Hogyan utaznak az emberek? Mi lett az eltűnt vonatok utasaival? Milyen egy földrengés egy vonat fedélzetén?

Először a tokiói helyzetkép.

A nagyvárosi japánok úgy használják a vonatokat a városon belüli utazásokra, mint mi a villamost, vagy a buszt, sőt, még annál is sűrűbben. A tömegközlekedést portástól az igazgatókig mindenki használja, mivel más módon gyakorlatilag nem lehet eljutni sehova, mert az autótartás is, és az autóhasználat is luxus. Elképesztő mennyiségű utas mozog vonattal, bármely tokiói elővárosi vonalon több utas utazik egy nap, mint az egész magyar vasúthálózaton. Ha alkalmanként csak egyetlen tokiói elővárosi vasútvonalon valami üzemzavar van, megbénulnak egész városrészek, és ezt a TV folyamatosan szajkózza.

11-én, pénteken, röviddel a földrengés után a teljes vasúti forgalom leállt, ideértve a gyorsvasutakat és a metrókat is. És ami még súlyosabb gond, mindez váratlanul történt. Máskor, ha pl. tájfun miatt áll le a közlekedés, az elviselhető, mert azt lehet fél nappal előre tudni, fel lehet rá készülni. Most azonban derült égből jött a villámcsapás.

Vasúti közlekedés híján emberek milliói ragadtak benn a munkahelyükön, ráadásul a hétvégére, mert esélyük sem volt hazajutni. A taxikhoz többszáz méteres sorok álltak, a buszokra nem lehetett felférni, gyalog pedig leküzdhetetlenek a távolságok, de sokszor még biciklivel is.

A nyílt vonalon, két állomás között ragadt vonatok utasai sem jártak jól, főleg a magasvasúton. Nekik előbb be kellett gyalogolni a legközelebbi állomásig.

Egy a földrengés helyszínétől többszáz kilométerre húzódó vasútvonalon is leálltak a vonatok, az utasok gyalog folytatták útjukat a hóban.

https://www.youtube.com/watch?v=TnDjLHr5820

Estére már elindult egy-két metróvonal, és nagyritkán egy-egy vonat is közlekedett, kb félóránként, a szokásos 2-3 percenként helyett. El lehet képzelni, milyen állapotok voltak rajta. 

Ahogy telt az idő, egyre több vonalon indultak újra a vonatok, de jellemzően ritkán, lassan, és mindenütt megállva. Hiányoznak tehát a gyorsított és zónázó vonatok. Az energiahiány miatt viszont továbbra is csak a vonatok töredéke közlekedik, egyes vonalakon délelőtt teljes a leállás, takarékossági okokból lekapcsolják az áramot.

A közlekedési rendről részletes információt közölnek a TV-k és a vasúttársaságok honlapjai, de ezek áram hiányában nem mindig elérhetőek, és jellemzően japán nyelvűek. A nem kis számú csak angolul értő közösség kedvéért vannak, akik blogokban gyűjtik ki az infókat angolul, pl itt:

http://donotstuck.blogspot.com/

Van azért hivatalos oldal is angolul:

www.japan-guide.com/news/0018.html

Az egyik legkellemetlenebb probléma az, hogy a reptérre vezető vasútvonalak sem működnek, tehát aki repülővel akar menekülni az országból, és szerzett valahogyan repülőjegyet, az jóval idő előtt induljon ki a reptérre busszal, vagy taxival.

A tokióinál sokkal súlyosabb a helyzet a tsunami által közvetlenül sujtott területeken, mert ott a pályák is használhatatlanná váltak. 

Ezáltal a kitelepítésekben, elmenekülésekben nem tud segíteni a vasút. Amúgy ezen a területen a vasút szerepe közel sem akkora, mint Tokióban, ha az utak járhatóak lennének, és az autókat nem vitte volna el a víz, lehetne közlekedni...

Többé-kevésbé szerencse a szerencsétlenségben, hogy az iskolák jelentős részében évvégi szünet van (a tanév április 1-től kezdődik, és tanítás kb. március közepéig tart), így a diákoknak nem feltétlenül kell iskolába utazniuk. Ugyanakkor március egyben az egyik szezonja az iskolai kirándulásoknak, melyek egy részét vonattal teszik meg, így sok diákcsoport ragadt távol otthonától, nem tudván hazajutni.

Sőt, Sendai mellett van Japán 3 legszebb természeti látványosságának egyike, a Matsushima (Macusima) szigetcsoport, melyet ilyenkor is sokan látogatnak, főleg vonattal, majd hajóval. Legalábbis eddig látogattak, mert ezeket a kis szigeteket valószínűleg teljesen letarolta a tsunami. (Foto: picsfrom.com)

A Matsushima felé vezető Senseki vonalon közlekedett az a két szerelvény, amikkel a földrengés napján elveszítette az irányítóközpont a kapcsolatot. Másnapra mindkettőt megtalálták, az egyiknek az utasait helikopterrel mentették ki a vízzel körülvett szerelvényből, a másikat felborulva találták meg.

Az internetet közben elárasztották a videók, melyek a földrengéstől rázkódó vonatokat, peronokat, embereket mutatják. Pl ez:

https://www.youtube.com/watch?v=v2hpklZilQE&feature=related

Ez a vonat (mely egyébként egy egyedi példány) Fukushima állomási tárolóvágányon táncol:

https://www.youtube.com/watch?v=7j8RaNF-ag8

Ez a felvétel pedig Tokióban, egy Yamanote szerelvényen belül készült, melyet épp a nagykövetséghez legközelebb eső, Tamachi állomáson ért a földrengés:

https://www.youtube.com/watch?v=thno2cwBWTo

Mindez csak gyenge ringatózásnak tűnik, de Sendai mellett volt arra is példa, hogy egy álló vonatot oldalraborított a földrengés. És az utórengések csak folytatódnak, és a nukleáris veszély sem múlt el. Csak remélhetjük, hogy minden hamar jobbra fordul.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr912742770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.03.16. 15:30:46

az áldozatok nyugodjanak békében, a vonatoknak meg mielőbbi helyreállítást kívánok. Szörnyű még nézni is.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.16. 20:32:08

köszi az összefoglalót.

Szegény japánok :(
süti beállítások módosítása