Képes városbemutató: Nagasaki, a (még) shinkansen-mentes város

2010. augusztus 09. - Carpy

65 éve dobták le az atombombát arre a gazdag történelmű és csodaszép fekvésű városra, százezrek halálát okozva azonnal, vagy röviddel ezután. Ám a város - akárcsak Hiroshima - feltámadt romjaiból, és napjaink talán legkedvesebb hangulatú japán városa lett, számos kötöttpályás érdekességgel.

A "JR Kyushu" vonatai jelentik a vasúti közlekedést a városban, mely néhány tengerparti elővárosi vonalból, és a Fukuokába, a legközelebbi shinkansen állomásra vezető fővonalból állnak, melyek - Japánban nem megszokott módon - egy fejállomásra vezetnek. A távolsági közlekedést az egyik legszebb japán távolsági vonat, a Kamome expressz biztosítja, nagyjából óránként jár Hakata állomásra (Fukuokába). A vonat belülről még annál is szebb, mint kívülről.

Az elővárosi vonatok a szokásos JR flotta képviselői: 113-asok, 211-esek, mint nagyöregek, de azért van egy-két speciális példány is. Az elővárosi vonatok többnyire az angol nyelvű "Seaside Liner" feliratot viselik.

Maga a fejállomás ezen a képen látható be:

Kilépve az utcára, meglepődik a látogató, aki megszokta, hogy a nagy japán városok vasútállomásai körül felhőkarcolók állnak, de legalábbis 10-20 emeletes irodaházak, hotelek és bevásárlóközpontok. Ezek ugyanis csak a shinkansen-pályaudvarok környékét szeretik igazán, Nagasakiba még nem ért el a szuperexpressz, így itt még érezni lehet, milyenek lehettek a japán városok a shinkansen előtti korszakban.

A villamoshálózat 5 vonalból áll, és - mint szinte minden japán városban - ilyen kis kocsik járnak rajta, javarészt régiek.

A város specialitása, hogy portugálok alapították még a 16. században. Aztán amikor Japán két évszázadra hermetikusan elzárta magát a külvilágtól a 18-19. században, ez a város volt az egyik, ahol ennek ellenére engedték a külföldiekkel való érintkezést, kereskedelmet, és bizonyos hajók kikötését. Nem véletlen: a város csodálatos fekvése predesztinálja a kikötésre, híres hajógyára van ma is. A fekvése pedig norvég mércével is fjord-partinak mondható.

Végül, itt tört meg az elzárkózottság először, itt telepedtek meg az első újkori hódítók. Így a város tele van európai jellegű épületekkel, ami igencsak ritka dolog Japánban.

Aztán kiderülnek egyéb közlekedési  érdekességek is. Az aszfalt út építésének technológiáját is az európaiak hozták be Japánba, állítólag ez itt az első aszfaltút (maradványa)

Sőt, még az is kiderül, hogy Japán első vasútvonala nem is 1872-ben nyílt meg Tokió és Yokohama között, hanem itt, a Nagasaki kikötőben:

Van szív alakú utcakő:

De van még itt pár speciális közforgalmű közlekedési eszköz is. Például egy ferdelift...

... és egy légbőlkapott egyeneslift is:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezek vezetnek fel a Glover kertbe, ami az egykor itt élő külföldiek rezidenciája volt, ahonnét csodás a kilátás a fjordra és a hegyoldalba felhúzódott városra (melynek elsősorban a fekvése szép...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leereszkedve a tengerszintre villamosokkal találkozhatunk.

Lássuk milyen egy tipikus japán villamos belülről...

... és hogy hogyan alszanak a remízben:

 

 

Végül látogassunk el ebbe a kínai stílusú, fallikus motívumokat is megjelenítő "templomba"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindezt próbálta meg elpusztítani 65 éve ez a jószág:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bízzunk abban, hogy soha-soha nem ismétlődik meg ilyesmi, és hogy az elhunytak békében nyugszanak.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr692210634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabor144 2010.08.10. 21:22:15

"Nagyjából óránként" micsoda fülsértő szóösszetétel egy ITF-párti vasútbarátnak... Várom már azt a menetrendi posztot... :)

Nulladik vágány is van???

Fejállomáson mire jó a peron nélküli vágány? Tárolásra használják?

Általánosan jellemző, hogy ennyi légvezeték van egy városban? Elképesztően ronda. A világ kevésbé fejlett országaiban szokásos, no de Japánban???

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.08.16. 20:10:48

@gabor144: Igen, a sok (temérdek sok) légvezeték Japán-szerte mindenhol jellemző. Szerintem is nagyon csúnya, de állítólag ez a megoldás jobban ellenáll a földrengéseknek.
O. vágányt máshol is láttam, szerintem kreatív megoldás. Olyan kaliberű vágányok szokták kapni, mint a Keletiben a 10. vágány.
A peron nélküli vágány itt tároló. De sok japán átmenő állomáson van ilyen jellegű kerülővágány, a két peronos között, ahova félre lehet állni tehervonattal, vagy akár lehet előzni gyorsvonattal. Bár ez inkább már múlt idő, mert mióta kevés a tehervonat, nem igazán használják ezeket, soknak el is bontották a vágánykapcsolatait.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.08.16. 20:50:50

@gabor144: A "nagyjából óránkénti", szentségtörő, utasbarátságtalan, elavult katyvaszmenetrendről:
Fukuokából Nagasakiba:
6.02, 6.37, 7.31, 8.00-20.00 óránként, aztán 21.03, 22.09. Továbbá ütemen felül: 8.25, 10.20, 11.20, 12.20, 15.20, 16.20, 17.20, 18.20.
A menetidők a napközbeni (8-20h) alapütemű vonatoknál:
2.01, 1.57, 1.59, 1.53, 1.52, 1.51, 1.52, 1.54, 1.52, 1.53, 1.53, 1.57, 1.56.
Hát, ez nagy jó indulattal sem lehet ITF, és a szembeirányról még nem is szóltam...

TSZ Géptelep 2010.08.22. 17:21:56

Érdekes, hogy pont Japánban (mely sokszor világszínvonalú technológiai megoldásairól híres) bizonyos helyeken ilyen régi villamoskocsik járnak. Mi az oka ennek, hagyományőrzés, vagy egyéb más?
A villamosról bővebb információ megtudható, például, hogy a vezérlése milyen, előtét ellenállásos, közvetlen kapcsolású?

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.08.22. 19:06:10

@TSZ Géptelep: A villamosok szerte Japánban időutazást jelentenek. Jellemzően 30-40 éves kocsik járnak, csak mutatóban akad egy-két újabb darab. Maga a villamos üzemmód egyre visszaszorul, már szinte csak a középvárosokban futnak a járművek (10-12 helyen), és ott is elavult módon. Egyedül a hirosimai hálózat hasonlítható a mai modern light rail-hez, és a Toyama-i is kicsit fejlődőképes volt az utóbbi időben, na Kiótó környékén integrálták a metróhálózatba. A többi helyen nem igazán akarnak költeni már rá, éveken belül várhatóan további villamos-üzemek fognak bezárni.
A műszaki jellegű kérdésekre most sajnos nem tudok válaszolni.

redsea 2012.07.08. 03:11:10

@Carpy: A hirosimai vonatkozással vitatkoznom kell: igaz ugyan, hogy egyes vonalakon vannak új szerelvények, de pont ott találkoztam rengeteg különböző régi kocsival, amiket más városok felszámolt villamos vonalairól gyűjtöttek be. A light rail hasonlat maximum a kikötőbe közlekedő vonal külső részére illik rá.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2012.07.08. 10:53:38

@redsea: Ez így van. Hiroshima - számomra - abban tér el lényegesen, hogy viszonylag nagyobb szerelvények is járnak, nem csak a klasszikus egykocsisok, vagy a kihalófélben lévő egycsuklósok.