Japán szupervonat menni Amerika?

2010. március 24. - Carpy

Egyre forróbb a levegő az amerikai nagysebességű vasúti tervek körül, állítólag heteken belül eldől, hogy milyen sztenderd szerint fog épülni: amerikai, francia, német, vagy esetleg japán.

Obama elnök nem sokkal megválasztása után felmelegítette a nagysebességű vasúti terveket az USA-ban, jórészt amiatt, mert a hatalmas infrastrukturális beruházásokkal is szeretné lendíteni az amerikai gazdaság szekerét. Januárban kijelölték a vonalakat, ahol az állam is támogatná a nagysebességű vonalak építését, többek között Californiában, Floridában és Illionis-ban.

Persze a nagysebességű vasutakat már üzemeltető országok és vasúttársaságok rögtön rákaptak a horogra. A francia SNCF rögtön bejelentkezett, hogy érdekené a projekt, azaz szívesen exportálná a TGV-t az USA-ba. De a japánok is kaptak az alkalmon, és Taiwan és Vietnám után Amerikába is szivesen eladnák a shinkansen technológiát, pályástul, bizberestül vonatostul. Tehát nem csak magát a vonatot, mint ahogy Kínába tették, hanem cakk-un-pakk.

Ám az Amtrak sem rest, és előjogaira hivatkozva ő maga szeretné vinni a projektet. Ezért a japánok egy közös japán-amerikai vegyesvállalatot alakítottak, sőt, kettőt. Az egyik a nem rövid nevű U.S.-Japan High Speed Rail (USJHSR), a másik pedig, ami a mágneses lebegtetésű vasutat exportálná, a US Japan Maglev.

A japán közlekedési minisztérium és a legerősebb shinkansen vonal üzemeltetője kéz-a-kézben küzd azért, hogy shinkansen épüljön a Nagy Vizen túl. Az amerikai közlekedési minisztert már meghívták Japánba, hogy próbálja ki a shinkansent, és májusban a japán közlekedési miniszter is utazik az államokba, remélhetőleg már a döntés bejelentésére.

A japánok a maguk rendszere mellett azzal érvelnek, hogy Európában az a cél, hogy egységes, átjárható legyen a vasút, és épp az interoperabilitás miatt olyanok a nagysebességű vasút paraméterei, amilyenek. Amerikában viszont, ahol a vasutat elsősorban teherszállításra hasznáják - a japánok szerint - egy teljesen új hálózatot célszerű kiépíteni a nagysebességű személyszállításra, és a shinkansen ilyen. (Bár kis engedmények árán ez is kompatibilissé tehető az amerikai vonalakkal) És a japánok kezében ott van néhány adu-ász: nekik van a legnagyobb tapasztalatuk a nagysebességű vasutak terén (már majdnem 50 év!), és a legkiterjedtebb hálózatuk is, mely igen kemény időjárási körülményeknek is ellenáll, a földrengésekről nem is beszélve, és végül, kiemelkedően jók a baleseti statisztikák is: shinkansen vonatok még soha sem ütköztek össze, nem okoztak halálos balesetet sem.

Van egy kis (vagy nem is olyan kicsi) politikai-diplomáciai vonzata is az ügynek. A shinkansen exportja kicsit helyrebillentené az amerikai-japán érzelmi kapcsolatokat is. Japán annakideján komoly amerikai segítséggel mászott ki a háború okozta sokkból, majd sok tekintetben le is körözte az USÁ-t és ideje valamit törleszteni e téren.

Bárhogy is folytatatódjon a történet, a japanvasut.blog be fog számolni róla.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr631839853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gramercy 2010.03.25. 16:52:28

hatalmas tervek, aztan van ra 8 milliard dollar....kinaban meg 800 milliard dollar...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.25. 21:01:47

A transportopilticról származó ábrában egy a baj, és pedig a jelmagyarázat. Ha nézi az ember, mi az, hogy fekete csík, azt látja, hogy high-speed rail (above 79 mph(!!!)) A felkiáltójelek természetesen nincsenek ott.
ha az ember pedig megnézi a csatolt táblázatot, akkor olyanokat lát, hogy
" Improvements to Chicago-St. Louis line for 110 mph"
"Improvements to increase travel speeds to 90 mph on Raleigh-Charlotte line"
"new service between Cincinnati and Cleveland, via Columbus, for $400 million, enough to get 79 mph trains"
"Washington and Oregon have grand plans for a 150 mph"

Tovább nem folytatom, a lényeg az, hogy ugyan baromi jól néznek ki azok a vonalak a térképen, de az amerikaiak úgy tűnik, rendes építkezés helyett megint kiszórnak egy csomó pénzt valamire, ami nyomokban hasonlít az eredetire. A 79 mph az alig van 120 kilométer/óra felett könyörgöm. Ilyen még nálunk is van! (nálunk is alig :)

kábé 160 mph-tól beszélhetnénk szvsz nagysebességű vasútról, azt pedig itt Florida és Kalifornia üti meg csak, előbbi is épphogy.

Sheldon C. 2010.04.01. 19:13:27

De jó szemed van, hogy ezen a képen el bírtad olvasni a jelmagyarázatot! :)

gramercy 2010.04.05. 11:25:56

kaliforniaba nem ugy tunik: ETCS-t fognak hasznalni es a legkisebb kanyariv San Franciscoi palyaudvaron kisebbre van tervezve mint a kawasaki kanyarodo sugara...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.07. 19:49:26

@B.Zsolt:

természetesen nem itt olvastam el a jelmagyarázatot, hanem olvastam az eredeti cikket, ahonnan Carpy az ábrát vette. :)