Peronajtók a Yamanote vonalon

2010. március 12. - Carpy

 

 
Peronajtókat szerelnek fel Tokió legfontosabb vasútvonalán az utasok védelme érdekében. Az ötlet egy sajnálatos baleset kapcsán merült fel, és most eljutott a megvalósításig.
 
Tokió legnagyobb városi-elővárosi vasúthálózatának üzemeltetője, a JR East bejelentette, hogy peronajtókat szerel fel a Yamanote vonal állomásain. (Fotó: tetsudo.com) Ez egy köralakú vonal, mely Tokió minden fontos pontját érinti, hálózati funkciója hasonló, mint Budapesten a körúti villamosoké. A vonal neve, a "Yamanote", az első szó, amit egy Tokióba látogató külföldi megtanul: a vonal egyszerűen megkerülhetetlen a városon belüli tájékozódáshoz, olyan, mint a tánciskolában a kályha.
 
A vonalon egy kört bő egy óra alatt tesznek meg a vonatok. A korábban itt közlekedő 205-ös sorozatú járműveket 2005-re cserélték le az E233-asokra.
 
A vonatok csúcsban másfél-két percenként, azon kívül 3-4, este kb. 10 percenként járnak. Végállomásuk nincs, folyamatosan köröznek, de ha van a körnek kezdőpontja, akkor az Ósaki állomás, ott van a remíz, és ott szokott személyzetcsere is történni.
 
A Yamanote egyben Japán legzsúfoltabb vasútvonala is, bár a korábbi évek 231%-os zsúfoltsági szintje 215%-ra lecsökkent. Állítólag a különbség tapintható...
A vonal érinti többek között Shin-Ókubo állomást is, mely Tokió piros lámpás negyedében található. Itt többször is előfordult, hogy mámoros állapotban lévő utasok leszédültek a magasperonról a vágányokra, és megütötték magukat. Azonban 2004-ben súlyosabb eset történt: egy leesett utasnak utánaugrott egy koreai cserediák, hogy kimentse, de nem sikerült addig, míg odaért a vonat...
Ekkor merült fel, hogy peronajtókat telepítsenek az állomásra, megakadályozandó az utasok leesését.
A peronajtókat már ismerik a tokióiak, egyes metróvonalaknál már működnek ilyenek, jellemzően azokon, amelyeken a vonatokon csak egyszemélyes szolgálat van, vagy amelyiken nullaszemélyes (automatikus vezetésű). 
A Yamanote vonal 11 kocsis szerelvényein azonban - a Japánban és Ázsia más részein is megszokott módon - két vasutas teljesít szolgálatot: az egyik vezeti a motorvonatot elől, a másik pedig a hátsó vezetőállásból nyitja-zárja az ajtókat, és utastájékoztat. Az alábbi képen egy ilyen "kocsifőnök" látható, aki még egy régi, 205-ös sorozatú vonaton zárja az ajtókat.
A peronajtókat először nem a legforgalmasabb állomásokra telepítik (Ebisu és Meguro), és ha nem okoz fennakadást, akkor kiterjesztik valamennyire. Ez sajnos megnehezíti a vonatok fotózását, és az utascserét is lassítja kicsit, de Japánban a közlekedésben a jelszó továbbra is az, hogy "A biztonság az első".

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr711835670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bodecsabi 2010.03.12. 23:38:54

"Végállomásuk nincs, folyamatosan köröznek,"

Itt nincs elverődés, mint Londonban a Circle Line-on volt?

Csabi

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.12. 23:53:26

@bodecsabi: Ritkán van elverődés. Késések előfordulnak, de ez nem gáz, a járatsűrűség miatt észre sem vehető - kivéve ha a reggeli csúcsban van a gáz, mert akkor botrány van, de ez szerencsére ritka. Ha késés van, az onnan lehet észrevenni, hogy nincs kiírva percre pontosan a következő vonat, csak simán jön. Annyival könnyebb a helyzet, mint Londonban, hogy itt csak a Yamanote vonal vonatai járnak, semmivel sem fonódnak, kitérőket sem használnak.

gramercy 2010.03.13. 09:05:10

durva,
emeletesben vagy hosszabb szerelvényekben nem gondolkodnak?
járatsűrítés?

Mbraun 2010.03.13. 11:14:46

A londoni metro egy szegyen. Szinte minden hetvegen felujitas van, es nem ar-aranyos szolgaltatas. A Jubilee Line egy katasztrofa, es szinte minden hetvegen felujitas van.Pedig ha jol tudom a legutoljara epitett vonal a varosban.Mi lesz ha majd 2012-es Olimpia lesz...

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.13. 11:24:44

@Mbraun:
Valahogy csak fel kell újítani azt a sok metróvonalat, mert különben pár év és semmi sem járna.
A Jubilee Line dél-nyugati szakasza az utoljára átadott metróvonal szakasz. De a Westminster előtti szakasz jóval korábban épült.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.13. 11:25:44

A 4. képen lévő folyosó csak nagyon keskeny. Nem semmi tumultus lehet ott csúcsban.

J u l e s 2010.03.13. 11:29:58

Tegyük hozzá, hogy a turista - szerintem - boldogan ellehet a JR vonalak nélkül, egyetlen ezerjenes napijeggyel. Különösen ha csak pár napot tölt Tokyoban. Így a zsúfoltabb vonalakat is elkerüli.

Fricy: az csak egy szakaszon olyan keskeny, a peron többi részén "rendes" szélességű. Egyébként meg igen, tumultus van :D

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.03.13. 12:23:43

Nagyon jó kis cikk, de még annyit érdemes hozzátenni, hogy ha valaki csak 1-2 megállót utazik a Yamanote vonalon, akkor olcsóbb rá a jegy, mint egy BKV jegy (!) és még ha körbeutazgatja az egész várost, akkor sem sokkal drágább. Ami azért durva..

Egyébként eddig nem ismertem a blogot, de asszem körbenézegetek egy kicsit, mert jónak tünik. :)

Savior 2010.03.13. 13:28:40

@J u l e s: A 1000-s napijegy nem pont, hogy JR-ra van? Vagy van ugyanolyan metróra is?

J u l e s 2010.03.13. 14:44:49

A JR-re sose vettem napijegyet. Az ezerjenes az jó a Toei és a Tokyo Metro vonalaira is, a kisebb csak az egyikre, de sose tudom, hogy épp melyikkel megyek :)
Amúgy lehetne venni feltöltős jegyet (plasmo vagy mia rák), azzal lehet, hogy olcsóbb lenne, de lehet hogy nem. Jó, valószínűleg olcsóbb lenne, de nem tudom, hogy pl. turista vehet-e és ha igen, akkor hogy. De holnap lehet hogy megkérdezem :)

gabor144 2010.03.13. 17:26:53

Annál a 231%-nál mi számítana 100%-nak? Elég laza lehet az a kihasználtság, aminek 2,31-szerese mennyiségű utas egyáltalán befér fizikailag.

Érdekes ez a derékmagasságú peronfal, ilyet még nem láttam. Ez csak a véletlen beesést akadályozza meg, az öngyilkosságot csak nehezíti. Ha egy kicsit magasabbra építenék, akkor már azt is kizárja. Nem értem, miért ilyenre tervezik.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.13. 21:13:22

@gabor144: Zsúfoltságra elég precíz számítási metodika van, mely a vonatok hasznos alapterületéből indul ki különféle ülés-elrendezéseknél. Folthatás alapján kb. ez lehetett a 300%-os szint (egy archív felvételen):
www.youtube.com/watch?v=Fk2R_mqV4ts

Az öngyilkosság valóban komoly probléma, és a derékmagasságú ajtó tényleg nem akadályozza meg, de azért megnehezíti, és a könnyebb ellenállás felé (más állomásra) tereli a jelöltet. Pár hete arról szólt a sajtó, hogy az állomásokon kellemes kék megvilágítással próbálják felvidítani a jelölteket, hogy letegyenek a szándékukról... Ezzel együtt nem jellemző, hogy az öngyilkosok a vasutat választanák. Valahogy jobban tisztelik a vasutat annál. Az autóval a szakadékba hajtás inkább jellemző...

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.13. 21:18:04

@gramercy: járatot sűríteni a Yamanote-n gyakorlatilag nem lehet, csúcsidőben olyan gyakran járnak a vonatok, hogy még ki se ér az egyik a peron mellől, már jön be a másik. Emeletes vonatok, vagy ilyen kocsikat is tartalmazó szerelvények járnak más vonalakon, de azok szűkek, nem jó állni bennük, ezért főleg helybiztosításos, kvázi elsőosztályú kocsikként közlekednek. Hátrányuk, hogy a "lépcsőház" és a szinteltolás miatt nem lehet rajtuk elég ajtó az utascseréhez, szóval igazából nem segít.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.13. 21:24:24

@Fricy: Jules jól írja, a peron csak ott olyan keskeny, ahol a peronközepi (mozgó)lépcső-akna van. És a képen látható még viszonylag széles is, (a Nanboku metróvonalon van, ami viszonylag új, és nem igazán zsúfolt), van még ennél is keskenyebb peronszakasz, pl. az új Tsukuba-express vonal akihabarai (ideiglenes) végállomásán, ami elég gáz, majd lesz arról is egy poszt.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.13. 21:28:43

@J u l e s: OK, kérdezd meg holnap, engem is érdekel :) Szerintem a PASMO kártyára "fel lehet tölteni" ilyet, legalábbis tervezve volt.
Annakidején én a 700 jenes napijegyet szerettem, mely a Toei metróvonalakra, a városi buszokra meg a villamosra volt jó. Macerásan ugyan, de mindenhova el lehetett vele jutni a Yamanote körön belül.

virgil76 2010.03.13. 22:35:34

@Carpy: Valakitől, aki anno mesterséges intelligenciás kamerarendszert fejlesztett nekik, pont a sínre esések ellen, azt hallottam, hogy az ilyen öngyilkosságok esetén az ezzel okozott kárt és a takarítás, helyreállítás költségeit is a hátrahagyott rokonságra terhelik, és ez is egy szempont lehet, hogy inkább a szakadékot válasszák. Állítólag.

J u l e s 2010.03.15. 19:35:21

@Carpy: Nos, vettem PASMO kártyát, jó mindenre. Kb. 10 perc alatt megvolt. A telefonszámodat vagy tudd fejből, vagy legyen nálad :D

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.03.15. 23:33:43

@J u l e s: :)
És elvileg a JR SUICA kártyájával is ugyanígy működnie kell :)

J u l e s 2010.03.16. 22:57:42

A JR nekem eddig kimaradt, nem volt rá szükségem. Sőt, belegondolva, ha nagyon muszáj lenne, akkor a Ginza vonallal is beérném, csak sokat kellene sétálnom :D
A JR egyébként most azért jó, mert így kb. 10 perc alatt érek be Akihabarába. Igaz, 40 yennel drágábban :)