15 év után selejt a könnyű motorvonat

2010. január 27. - Carpy

Vasárnap (2010. jan. 24-én) elbúcsúzott Tokió az első könnyű-motorvonat sorozatától, a 209-estől. Szinte hihetetlen, hogy a még ma is korszerű, 15 éves kocsikat kivonták a forgalomból, pedig ezt eleve így tervezték: ezeknek a jószágoknak bizony csak ennyi az élettartamuk.

Helyüket a 209-esek többszörösen is továbbfejlesztett utódai, a E233-asok vették át, melyek szintén könnyű motorvonatok. De hogy mit is jelent az, hogy könnyű motorvonat?

A Japán Államvasutak (JNR) 1987-es csődjét követően a vállalat romjain létrehozott új, regionális társaságok különböző eszközöket bevetve próbáltak gazdaságosan üzemelni. Kelet-Japánban (vasútilag idetartozik Tokió is) a JR EAST-nél azt a stratégiát találták ki, hogy ők bizony nem vásárolni fogják az elővárosi szerelvényeiket, hanem - felhasználva saját járműjavítók kihasználatlan kapacitásait - kifejlesztenek egy új, könnyű motorvonat-típust, és "önellátóak" lesznek. A járműgyártó lobby persze nem ujjongott a stratégia hallatán, de bele kellett törődnie, hogy a legnagyobb japán vasúttársaság saját maga fog vonatokat gyártani. Ez lett a 209-es sorozat. Ennek egyik sajátossága, hogy a 10 kocsis egységek egyik kocsija - 4 helyett - 6 oldalajtóval rendelkezik. Ebben is vannak ülések, csak sokkal kevesebb, és azokat is csak a reggeli csúcsidőszak végeztével lehet lehajtani, addig csak állóhelyek vannak ebben a kocsiban.

A gyártás helyszínként a JR EAST saját, Niitsu-i járműjavítóját jelölték ki, ahol a cél a napi 1 kocsi gyártása volt. Mivel egy rendes tokiói városi-elővárosi vasúti szerelvény 10-15 kocsiból áll, kb. 2 hét alatt készül el egy szerelvény, így kiszámolták, hogy mintegy 20 év szükséges a teljes állomány lecserléséhez. Mivel eleve könnyű motorvonatokban gondolkodtak, a 20 éves ciklus ideálisnak tűnt, hiszen a szokásoshoz képest fele akkora tömegű, fele akkora energiafogyasztású, és fele annyiba kerülő szerelvényeknek az élettartalma is felakkora, tehát kb. 15-20 év lehet.

Könnyű motorvonatok kifejlesztésével és üzemeltetésével a világ más részein is foglalkoztak, de ezek nem voltak túl sikeres próbálkozások. A JR EAST viszont úgy gondolja, hogy megéri a könnyű motorvonatokra való átállás. A már sorolt kedvező üzemeltetési tapasztalatok mellett fontos a marketing érték is: minden vonalon max. 20 évente lecserélik a teljes gördülőállományt, és az utasok ezt meghálálják.

Az Ófuna-Yokohama-Tokió-Ómiya közötti, észak-déli irányú, világoskék színkódú Keihin-Tóhoku vonalon tehát 15 év után újra vadonatúj kocsik közlekednek. 1993-tól a Japán-szerte széles körben elterjedt, nehézkes és energiazabáló 103-asokat cserélték 209-esekre (lásd a képet), most pedig a 209-eseket E233-asokra.

A mostani váltás egyébként korántsem olyan látványos, mint az előző, de azért van néhány különbség, például a homlokfalon. A 209-eseknek egyenes még az oldalfala, az E233-asoknak viszont az alján kicsit ívelt, tehát a vonat szélesebb, és így kocsinként 8-cal több utas fér be. Ezen felül a "tekerős" homlok-kijelző helyett LED-es van, belül pedig, az ajtók felett LCD kijelzőkön olvashatóak a szükséges információk: a következő állomás több nyelven, valamint újdonságként az átszállási lehetőségek, menetidők, illetve mellette egy másik kijelzőn időjárás jelentés, hírek, reklámok. (Ezek az újítások a köztes sorozatú E231-eseken már javarészt megvoltak)

Képek 209-esekről...

http://www.jreast.co.jp/train/local/209.html

...és E233-asokról:

www.jreast.co.jp/train/local/e233.html

(A Keihin-Tóhoku vonalon közlekedők színe a világoskék, a többi máshol jár)

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr761705495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2010.01.30. 16:11:51

Hello,
Több kérdésem is lenne:
- A lecserélt járművekkel mi lesz? Szerepet kaphatnak még esetleg máshol, vagy az egyedi konstrukció miatt irány a bontó?
- Ha egy nap alatt készül el egy kocsi és két hét alatt egy szerelvény, akkor most két hetente fogják váltani a régi 209-eseket egy új E233-as?
A válaszokat előre is köszi.

bodecsabi 2010.01.30. 19:13:54

Járműszerkezetileg mit jelent ez a könnyű motorvonat? Mit áldoztak fel az élettartamon kívül az olcsóbb árért? Milyen szilárdsági feltételeknek tesz eleget ez a járműszekrény?

bodecsabi 2010.01.30. 19:18:13

Egyébként 15-20 évre tervezett járműért nem is kell olyan messze menni: a svájci NPZ szerelvényekhez most készülnek alacsonypadlós betétkocsik, melyek tervezett élettartama 20 év. Az ok egyszerű: az NPZ vonatok most járnak élettartamuk felénél, így a most újonan épülő mellékkocsik élettartamát csak illesztették a teljes szerelvény élettartamához. AZ új betétkocsikkal pedig viszonylag olcsón lehetett akadálymentesíteni az idősebb szerelvényeket.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.02.01. 00:02:08

@stepboy: A 209-esek tudtommal mennek a bontóba, (pedig vannak találgatások, hogy hova lehetne még őket továbbpasszolni). Egyébként a nagyfokú újrahasznosítás miatt a bontott anyagból nem konzervdobozok, hanem javarészt új E233-asok lesznek :)
Jól számolsz, eddig kb. kéthetente hoztak egy új E233-as szerelvényt, és így két év alatt cserélték le a vonal teljes járműállományát. A múlt héten az utolsó 209-est vonták már ki a forgalomból, már csak E233-asok futnak a Keihin-Tohoku vonalon.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.02.01. 00:09:16

@bodecsabi: nehezeket kérdezel :) Voltam anno egy épülés alatt álló E231-esben, de semmi furcsát nem láttam benne :)
De egy érdekesség: a járműtömeg csökkentése érdekében a kocsik végén az egyik átjáró tolóajtót elhagyták a 209-eseken. De az E233-asokon már megint ott van mindkettő...

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.03. 12:53:25

tudom, hogy ez japán, de ez a színkódolás SOHA SEM zavar be a járműkiadásba? mindig mindenből van megfelelő darabszám a vonalra???

ne írd, hogy igen, mert nem hiszem el. :)

bodecsabi 2010.02.06. 18:26:53

@Carpy: Köszi. Az jutott az eszembe, hogy ha ezek a járművek csak és kizárólag hasonszőrű járművekkel találkozhatnak, akkor nem annyira fontos a nagyobb szilárdság a járműszekrénynél (ami kábé azért kellhet, hogy ha találkozik vele egy konténervonat, az ne jöjjön ki a másik végén...)

Csabi

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.02.07. 20:51:37

@bodecsabi: Ilyen szempontból tiszta sor: a Keihin-Tohoku vonalnak teljesen önálló pályája van, nem fonódik semmivel, így csak magával találkozhat.
Vannak viszont olyan elővárosi vonalak, melyeken (a külsőbb szakaszokon) bizony megfordulnak konténervonatok, melyeket általában nem kicsi, 3 forgóvázas mozdonyok vontatnak, és ott is E231-esek járnak...

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.02.07. 21:08:40

@Radio Free Aberrania: Hát, akér hiszed, akár nem :), nem szokott gond lenni azzal, hogy ne enne elegendő szeelvény a járműkiadáshoz. Utánaolvastam, hogy láttak-e valaha nem odavaló színű vonatot bárhol is, de nem találtam ilyesmit (leszámítva egyes előre tervezett eseteket). A Keihin-Tohoku vonalnál a járműkiadáshoz kell kb. 60-70 szerelvény, ennyihez már hatékonyan lehet tartani tartalékokat. Ráadásul minden vonalnak saját járműtelepe van, "egyenszinű" kocsikkal, csak messziről lehetne átcsoportosítani. Az E231-esek és E233-asok sem teljesen csereszabatosak, szerelvényhosszok sem mindig azonosak, van ami kétáramnemű, van ami csatolható kivitelű, stb. Szóval én nem tudok elképzelni színkavalkádot. A budapesti kettes és hármas metró szerelvényeire is lehetne színkódot festeni, azok se nagyon keverednek, kivéve néhány extrém esetet :)

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.03.13. 12:44:48

Ezeket nem lehetne megkapnunk a HÉV kocsik helyett? :-)