Japánvasút

Vietnámban is shinkansen?

2009. december 12. - Carpy

Egész megbolydult a tokiói tőzsde annak hírére, hogy a vietnámi miniszterelnök bejelentette: országa a tervezett észak-déli nagysebességű vasútvonalat shinkansen-technológiával fogja megépíteni. Ezáltal Vietnám lehet a második ország, ahova Japán sikerrel exportálja a nagysebességű vasutat, mint teljes technológiát, bár a kínai nagysebességű vasúton is járnak már japán eredetű shinkansen szerelvények (köszönöm Fricy ehhez kapcsolódó kommentjét).

A vietnámi nagysebességű vasúthálózat mintegy 1500 kilométer hosszú lesz, melyet a két végén, Hanoitól és Ho-si-min-várostól kezdenek el építeni, és szakaszosan helyezik majd forgalomba. A költségeket 5000 milliárd jenre becsülik (ez forintban kb. kétszerannyi), az üzlet tehát nem kis értékű, nem véletlenül szárnyalt a tőzsdén a Kawasaki és a Nippon Sharyo.

Először még a múlt évezred végén, Taiwanba sikerült "eladni" a shinkansen technológiát, mely alapján azóta megépült a nagysebességű vasút törzseleme, és szépen üzemel is. (Foto: Japanfocus.org)

Hogy Taiwanon a shinkansen "győzőtt", az nem volt nagyon meglepő, mert Taiwan viszonyag közel fekszik Japánhoz, és történelmileg ezer szállal kötődik hozzá, bár jelenleg Kína befolyása az erősebb - rengeteg nemzetközi jogi problémával megspékelve.

A japánok anno Koreának is el akarták adni a shinkansen-t, de azok inkább a francia TGV technológiát vették meg, és ez alapján épült ki a nagysebességű vonaluk, ezzel is reprezentálva a japán és a koreai nép (politikusai) közötti megbonthatatlan barátságot...

A japán vasúti gépgyártás és építőipar neves cégei Amerika felé is kacsingatnak: ha Obamáék rábólintanak, pár év múlva Kaliforniában is shinkansen szerelvények próbálják majd kivonzani az amerikaiakat a kocsijukból. 

Meglátjuk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr291591703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.01.02. 12:28:05

És technológiailag mi a különbség a Shinkansen illetve a TGV és az ICE között?

ti

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.01.02. 12:35:20

Vietnám a harmadik ország lesz akkor, ahol lesz Shinkansen, mert Kínában is üzemel már ilyen vonat az új Vuhan-Kuangcsou nsv vonalon.
epitos.blog.hu/2009/12/28/a_vuhan_kuangcsou_vasut

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.02. 17:42:39

@erminavet: Sok különbség van, járműben, pályában, forgalomirányításban, biztonsági berendezésekben, stb. Jármű terén a legfontosabb különbség az, hogy míg az európai nagysebességú vonatok - bár motorvonatnak látszanak - igazából mozdony+kocsik+vezérlőkocsi összeállításúak, tehát az egyik kocsijuk cipeli a gépezetet. A shinkanseneknél a forgóvázak hajtottak, így minden egyes kocsiban van nagy hasznos utastér.
Egyéb műszaki dolgoknak utána kell nézzek :)

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.02. 18:13:12

@Fricy: A Kínába eladott shinkansenket a japánok nem érzik igazán "technológia exportnak", mert oda igazából csak a járművet adták el, azt is jelentősen módosítva, de nem adták hozzá az egész technológiát. És a 60 szerelvényből talán csak 3-at gyártottak Japánban, a másik 57-et Kínában "másolták". A pályát például - ahogy Te is írtad - elsősorban német technológia alapján építették.
Egy felmérés szerint a kínaiak többsége a szerelvényeket is németnek gondolja, nem tudja, hogy japán eredetűek. Ezt nyilván nem véletlenül kommunikálták nekik így ott, jelképezve a kínai és a japán nép közötti megbonthatatlan barátságot.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.01.02. 20:04:38

@Carpy: Szerintem a legújabb TGV, amelyet a keleti vonalra terveztek (van valami új hárombetűs neve is, talán AGV), asszem már jár is, az már igazi motorvonat, nem vonófejes.

ti

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.02. 21:06:05

@erminavet: Tényleg így van, ez nekem is új volt:
hu.wikipedia.org/wiki/AGV
"A technika lényege, hogy a vontató motorok nem csak a vonat két hajtófejében vannak elhelyezve, hanem teljes hosszában a szerelvény alatt. Ugyanilyen technikát használ a japán Sinkanszen és a német ICE 3 vonat is."

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.03. 02:00:00

@erminavet: valóban :)

A shinkansennek is volt több kísérleti példánya, amikkel igen szép sebességeket értek el, de ezekkel nem a Tokió-Oszaka közötti szakaszon próbáztak, egyrészt mert a sűrű forgalom közepette nem jutna e célra menetvonal (éjszaka pedig üzemszünet van), másrészt itt a pálya vonalvezetése, illetve al- és felépítménye jelenleg nem enged 270-nél többet, ha jól emlékszem a számra. (Amikor az 50-es években tervezték, még ez a sebesség is elérhetetlennek tűnt, sőt, eleinte nem is mentek a vonatok ennyivel, csak több apró fejlestést követően). Tehát a Tokaido vonalon a pálya jelenti a sebességhatárt, nem a vonat, ezzel is indokolják a Maglevépítés szükségességét. A többi vonalat már úgy tervezték, hogy bírja a 300-at, vagy akár ennél többet is. Ha megnyílik a Tokohu shinkansen meghosszabbítása, jócskán 300 felett lesz a max sebesség.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.01.03. 09:00:13

@Carpy: De hát akkor érdemesebb lenne most egy új, jobb vonalvezetésű shinkansen-pályát építeni, sokkal olcsóbb lehetne, mint a Maglev.

ti

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.03. 11:27:14

@erminavet: Nem tudom... Ha sok az alagút, akkor lehet, hogy a Maglevnek kisebb átmérőjű is elég, és ez jelentősen csökkentheti a költségeket. Maglevet még üzemeltetni is lehet, hogy olcsóbb, mint hagyományos adhéziós vonatot, ekkora sebességnél. De lehet, hogy csak simán beleszerettek a Maglevbe, és nehogymár kárbavesszen a befektetett pénz és energia, na meg a nem is rövid tesztpálya, mely eleve részévé válna a Tokió-Oszaka szakasznak.

gramercy 2010.02.03. 12:58:39

Kawasaky Heavy Industries all the way!

amúgy fasza a blog!
süti beállítások módosítása