Új shinkansen vonal nyílik - de mi lesz a régivel?

2009. december 04. - Carpy

Jó eséllyel jövőre megindul a forgalom a legújabb Shinkansen-szakaszon, Hachinohe-Aomori között. Jelenleg aki Tokióból észak felé, vagy akár Hokkaidó szigetére igyekszik, Hachinohe-ig tud eljutni sinkanszenel, mintegy 3 óra alatt, ott át kell szállnia a hagyományos gyorsvonatra, ami előbb Aomoriig fut egy jó órát, ott "visszafog" (irányt vált), majd onnan a több mint 50 km hosszú, tenger alatti Seikan alagúton keresztül átjut Hokkaidóra, Hakodate-ig, ahonnan már csak további 3 óra Sapporo, Hokkaidó fővárosa. Ha azonban elkészül az új shinkansen vonal, akkor már Aomoriig járnak Tokióból a szuperexpresszek, és onnan lehet továbbutazni classic gyorsvonattal. Ez kb. egy órát rövidíthet az utazáson, így már sokan nagyon várják.

Igen ám, de felmerül a kérdés, hogy mi lesz a Hachinohe-Aomori között jelenleg használt hagyományos vasútvonal sorsa, miután megépül a vele párhuzamos shinkansen vonal?

Jelenleg ez a szakasz a Tóhoku vonal része, mely Tokióból Sendai-on és Moriokán át Aomoriig vezet. Illetve vezetett, amíg meg nem épült a Tóhoku Sinkanszen Tokió-Morioka közötti első szakaszának meghosszabbítása Hachinohe-ig, ugyanis ekkor Morioka-Hachinohe között a távolsági forgalom a shinkansenre terelődött, így az üzemeltető (JR EAST) megszabadult a veszteségessé váló vonaltól, és két regionális társaság vette át az üzemeltetést. Mivel a vonal két prefektúrát (megyét) érint, nagyjából a határnál húztak egy választóvonalat. Most, hogy újabb szakaszon épül párhuzamos shinkansen, a JR EAST a Hachinohe-Aomori szakasztól is szabadulna, így kézenfekvő, hogy ezt is transzferálják az érintett regionális társaságba (Aomori Vasúttársaság).

A dolognak két pikantériája van.

Az egyik az, hogy a JR a hirek szerint könyv szerinti értéken (mintegy 16 milliárd jen, tehát kb 35 Md ft) adná el a kétvágányú, villamosított vasútvonalat, a megye viszont ingyen szeretné megkapni.

A másik az, hogy az érintett vonalszakaszból két, dízelüzemű JR szakasz is kiágazik (az Óminato vonal Noheji-Óminato között, és a Hachinohe vonal Hachinohe-Kuji között), melyek így a JR hálózat szempontjából szigetüzemmé válnának. És ilyesmire eddig nem volt precedens. Olyan már többször volt, hogy a JR átadta vasútvonalait a regionális szereplőknek (japán kifejezéssel élve "harmadik szektor-béli" társaságoknak), de a JR hálózata mégis egybefüggő maradt, ami elsősorban üzemeltetési és tarifális szempontokból kedvező. A két vonal szigetüzemmé válásának gyors következménye lehet azok teljes bezárása, vagy továbbpasszolása 3. szektorbeli üzemeltetőnek, pláne, hogy az Óminato vonal egyik mellékága nem is olyan rég szűnt meg, a Hachinohe vonal végén pedig már évek óta egy 3. szektorbeli társaság, a Sanriku üzemelteti kis motorkocsijait a csodaszép sziklás Csendes-Óceán partvidékén, alagutak és viaduktok között.

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr771572699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.06. 14:12:00

ez a harmadik szektor kifejezés honnan jön? Én is belefutottam most a tojamás poszt kapcsán.

(amúgy valahogy mindig az volt bennem, hogy a shinkansen halad át a Seikanon....)

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.01.07. 01:02:16

@mestska: A 3. szektor onnan jön, hogy:
1. szektorba tartoznak a volt államvasút (JNR) vonalait öröklő, területileg feldarabolt és államtalanított/magánosított 6 db JR társaságok: 3 db a főszigeten, Honshu-n (JR East Tokió környéke és attól északra, JR Central (vagy japán nevén JR Tokai) középen, Nagoja környékén, és JR West a Kansai régióban (Oszaka-Kiotó-Kobe) és attól nyugatra), valamint további 3 JR cég van a kisebb szigeteken: JR Kyushu, JR Shikoku, JR Hokkaido.)
2. szektornak nevezik az eredetileg is magánvasutakat, melyek főleg elővárosi vasutak a nagyvárosok környékén, vonalvezetésük jellegében olyanok, mint a budapesti HÉV-ek, csak persze sokkal gyorsabbak, (leghíresebbek a Tokyu, Odakyu, Keio, Seibu, Keikyu, Keisei (Tokió környéke), Hankyu, Hanshin, Keihan, Nankai, Kintetsu (Oszaka környéke), és Meitetsu Nagoja környéke), valamint ide sorolják a metrók javát is.
és 3. szektor az, ami valaha vagy JNR vonal, vagy 2. szektorbeli magánvasút volt, de át kellett alakítani amolyan "nosza dobja össze rá a pénzt a régió" típusú vasúttársasággá. Ezzel többnyire a bezárást kerülték, vagy odázták el, de az első olyan vonal, amit azért tettek át ebbe a kategóriába, mert párhuzamos shinkansen épült, az Karuizawa-Nagano között volt, 1998-ban, a Shinano Tetsudo. Több 3.szektorbeli vasutat később mégis bezártak, de olyan is volt, ami eleve ilyennek épült, nem is olyan rég, amolyan ideiglenes shinkansen-pótlónak, és javarészt gyorsvonatok zúznak rajta.

A Seikan alagúton még nem halad át a shinkansen, de ha megépül Aomoriig, onnan már csak egy (jókora) köpés az alagút, onnan meg Hakodate. Az ottaniak évtizedek óta propagálják, hogy rögtön építsék is tovább a shinkansent, de egyelőre ez még nem dőlt el. Szerintem egyébként megcsinálják hamar.
A tenger alatti alagút úgy épült, hogy elférjen benne a shinkansen, és akkor kétszer háromsínű lesz a pálya is.