Megnyílt a Hokuriku Sinkanszen

2015. március 13. - Carpy

Március 14-én reggel 6 órakor elindult az első menetrend szerinti shinkansen szerelvény Kanazawa-ból Tokióba, a frissen átadott Hokuriku Shinkansen vonalán. Évtizedek óta nem volt ilyen jelentős hálózatfejlesztés a japán nagysebességű vasúti hálózaton.

Az új szakasz a Nagano Shinkansen vonal folytatásaként, Nagano és Kanazawa között nyílt meg, 228 kilométer hosszú, a pályasebesség 260 km/h. A vonal hosszabbítását Tsuruga felé már építik (átadás 10 éven múlva várható), onnan Oszakáig még nem eldöntött, hogy melyik nyomvonalváltozat fog megvalósulni.

 n-fyi-g-20150303-600x502_japantimes.jpg

A vonal elődje, úgymond első szakasza, a Nagano Shinkansen Tokió és Nagano között 1997-ben a téli olimpiára nyílt meg. Valójában csak a Takasaki és Nagano közötti 117 kilométeres szakasza volt akkor új építésű, hiszen Takasakiig a Joetsu Shinkansen vonalon haladnak a vonatok. A környéken füstölgő vulkánról „Asama”-nak keresztelt vonatok 18 évig békésen eljárogattak Tokió és Nagano között nagyjából óránként-félóránként, változatos megállási helyekkel: volt nonstop vonat is (az 79 perc alatt tette meg a 222 km-t), de a többség megálldogált 30-40 kilométerenként, így két óra alatt ért „fel” Nagano-ba, mely egy fennsík a Japán Alpokban.

 

A vonal továbbépítése az ezredfordulón kezdődött, miután a versengő nyomvonalverziók közül az eldugott Iiyama városát érintő győzedelmeskedett. Itt egy 22 kilométer hosszú alagút is épült, melyet 2007-re fúrtak ki. Ezek után a vonal leereszkedik a Japán tenger partjára, és ott – az autópályához hasonlóan – alagutakkal tarkítva éri el a Fukui, Ishikawa és Toyama prefektúráknak otthont adó, Hokurikunak is nevezett kisalföldet (innen kapta új nevét a vonal.)

23619.jpg

Az építés viszonylag lassan haladt. Ezen a 11 évvel ezelőtti képen már ilyen állapotban volt a vonal egy szakasza

A Hokuriku térség (szó szerint "északi terület") viszonylag sűrűn lakott, de eddig meglehetősen nehezen volt megközelíthető Tokióból, hiszen valahol át kellett vágni a hegyeken. A shinkansen immár 2 és fél óra alatt eléri Ishikawa prefektus székhelyét, a kertjeiről híres Kanazawa-t, - és ez már a repülővel is versenyképes színvonalat jelent. 

A vonalon 4 féle vonat közlekedik, melyek márkaneveit szokás szerint szavazáson választották ki, és ahogy az lenni szokott, nem teljesen a „népakarat” érvényesült. A felhívásra 145 ezer válasz érkezett be, mely 11.672 különböző névjavaslatot tartalmazott. Végül a leggyorsabb, legelitebb vonat neve „Kagayaki” lett, mely ragyogást jelent. Ezek a vonatok egy nap 10-szer indulnak el és csak Tokyo, Ueno, Omiya, Nagano, Toyama és Kanazawa állomásokon állnak meg, - magyarán a két végpont térsége között csak nagyjából félúton, Naganoban tartanak pihenőt. A „Kagayaki” nevet korábban azok a vonatok viselték, melyek Nagaokába, a Joetsu Shinkansen vonalára hordták rá Hokuriku lakosságát, azonban ez a ráhordás megszűnt, amikor megépült egy rövidebb átkötés, a Hokuhoku vonal.

zu2_osmap_hokuhoku-line_jp.gif

Őstérkép abból az időből, amikor nem volt még Nagano Shinkansen vonal sem, Akkoriban épült meg a Hokuhoku vonal, mely a Kanazawa, és Toyama lakosságát ráhordta a (zöld-fehér csíkos) Joetsu Shinkansenre. Térkép forrása: hokuhokuline.jp

A „Kagayaki” név egyébként csupán az 5. leggyakoribb ajánlás volt, 4123 szavazattal. A Kagayaki vonatok kötelező helyfoglalással vehetőek csak igénybe (ha ülőhely nincs, akkor korlátozott számban állóhely-jegyet is kiadnak), de az igazán menő utasok az első osztálynál is prémiumabb „Gran Class”-on utaznak, ahol étel-ital is jár a jegy mellé.

vonatchart_hokuriku_japan-guide_600.jpg

A legtöbb szavazatot a „Hakutaka” kapta (9.083-at), ezt nevet a vonalon nagyjából óránként végigközlekedő, és Nagano és Kanazawa között már szinte mindenhol megálló vonatok viselik (lásd a fenti térképvázlatot, a japan-guide.com-ról). A 12 kocsis vonaton 4 kocsiba nincs helyfoglalási kötelezettség, ez a rövidtávú utasoknak kedvező. A név jelentése „fehér héja”, és eddig a fentebb említett Hokuhoku vonali gyorsvonatok használták ezt a nevet, melyek Echigo-Yuzawa-ba hordták rá Hokuriku lakosságát a Joetsu Shinkansenre. A Hokuriku Shinkansen megépültével az egész Hokuhoku vonal elveszti távolsági forgalmát, így nem csak a vonatnevétől, de akár a jövőjétől is búcsúzhat.

A Hokuriku Shinkansen vonalán közlekedő harmadik vonatnem neve „Tsurugi”, mely csak a vonal végén, a két nagyváros, Toyama és Kanazawa között ingázik, és menetrendje a Kanazawa és Oszaka között közlekedő hagyományos vonatokéhoz van hangolva. A név a Toyama felé magasodó Tsurugi hegyről ered.

A vonal Tokióhoz közeli szakaszán továbbra is az „Asama” vonatok közlekednek, Tokió-Nagano között, E2-es típusú szerelvényből kiállítva. Az összes többi vonatot azonban az E7/W7 sorozatú, direkt erre a vonalra kifejlesztett járműszéria végzi. A 12 kocsis szerelvények különlegessége, hogy az egykori Japán Államvasutak 1987-ben történt területi alapú feldarabolása során létrejött két legnagyobb társaság, a JR East és a JR West közösen üzemelteti őket. Innen ered a vonat sorozatszáma: a JR East a shinkansen szerelvényeit E1…E6 között számozta, ez lett az E7, de mivel ez a JR West-tel közös ló, E7/W7 lett a sorozat jele. Az alábbi videón az látható, ahogy anno behajózták, és tréleren a depóba szállították az első E7/W7-es szerelvényt Kanazawában, alatta pedig betekinthetünk a vonatok exklúziv belsejébe is.

 

 

 

A két társaság között a területi határ egyébként Joetsu Myoko állomáson van, az új vonalszakasz zöme tehát a JR West területére esik.

Az első, Kanawazából Tokióba reggel 6 órakor induló vonatra a helyjegyeket az indulást megelőzően 30 nappal korábban kezdték árusítani, és 25 másodperc alatt az összes jegy elkelt, hála az internetes jegyértékesítésnek. E poszt élesítésének pillanatában a vonat utasai éppen az iiyamai mega-alagúton haladnak át, és bizonyára nagyon boldogok.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr397266737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mad Mind 2015.03.27. 09:06:10

Szuper, ha minden jól megy jövőre ki is próbálom. :)
Az első meg az utolsó vonatokra lehetetlen jegyet szerezni, a sok otaku miatt.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu