Japánvasút

100 éves a tokiói főpályaudvar

2014. december 23. - Carpy

2014. december 20-án ünnepelte Tokió főpályaudvara megnyitásának 100. évfordulóját. Ez alkalomból az állomás fő üzemeltetője, a JR EAST egy különleges okoskártyát bocsájtott ki, mely iránt akkora érdeklődés volt, hogy fel kellett függeszteni az értékesítését, mert a kialakult tömeg már kezelhetetlen kezdett lenni.

tokyo-eki_sor_byyomiuri_original.jpg

Tokyo állomás csak egy a sok jelentős tokiói pályaudvar közül, és még csak nem a legnagyobb forgalmú: ezt a címet - világviszonylatban is - Shinjuku állomás bitorolja. Tokyo azonban ezer más szempontból különleges. Itt találkoznak a shinkansen szuperexpressz vonalai, noha az észak és dél felé vezető vonalak fizikailag nincsenek összekötve. Emellett számos hagyományos vasútvonal is érinti az állomást. (Most még) innen indul a brutális forgalmú Tokaido vonal, mely Yokohama felé vezet, és mely 1872-ben Japán első vasútvonalaként nyílt meg. Ezt a vonalat 3 hónap múlva továbbvezetik észak felé, és összekötik 3 másik elővárosi vonallal. Átvezet az állomáson Japán legismertebb vasútvonala, a Yamanote is, mely Tokió belső városi körvasútja.

p1000435.jpg

Tokyo állomás elhelyezkedése a JR EAST stilizált hálózatában (balra), és a magánvasutak hálózatában (jobbra). A Yamanote körvonal jól kivehető.

Az utcaszint felett fekvő 10 peronon túl léteznek még földfelszín alatt is további peronok, párhuzamosan és merőlegesen a fenti peronokkal, előbbieken áll meg többek között a reptéri gyorsvonat, a Narita-expressz.

p1000560.jpg

Az állomás ékköve azonban a felvételi épülete. Ez a meseszép, nyugati stílusú, vöröstéglás palota ugyan teljesen eltörpül a környező felhőkarcolók között, na de New Yokban is ugyanezt teszi a Grand Central pályaudvar épülete, és mégis nagyszerű látvány nyújt.

 p1000338.jpg

Valahol ott bújik meg az állomásépület az utca végén. A környéken minden talpalatnyi terület milliókat ér, ám a Császári kert, ahonnan a fénykép készült, nagyvonalúan tágas

Az épületet 1945-ben, Tokió bombázásakor végzetes találat érte. A háború után újjáépítették, de egy szinttel alacsonyabbra, mint az eredetit. Végül a 2012-es felújításkor az épület visszakapta legfelső emeletét, így újra teljes pompájában mutatkozik.

 

Az emeleten galéria működik, ahol a 100 éves évforduló alkalmából kiállítás nyílt az állomásról szóló fotókból. Látható többek között Kimura Takeshi úr is, aki még 1964-ben, 2 éves gyermekként pózolt az akkoriban megnyílt Shinkansen vonal peronján, de ma már közel 50 éves.

takeshi-kimura-50_retrofoto_bynhk.jpg

A kép forrása: http://www.nhk.or.jp/shutoken/net/report/20141218.html 

Az állomást üzemeltető JR EAST már régóta készül a centenáriumra. Ebből az alkalomból rendkívüli kiadású SUICA okoskártyákat terveztek árulni. A társaság által kibocsájott SUICA nevű feltöltőkártyák érintésmentes elven működnek, és nem csak utazásra lehet őket használni, hanem az állomási boltokban fizetni is lehet velük. A kártyák alapvetően úgy működnek, hogy a peronok felé az eletronikus kapukon való behaladáskor a rendszer levonja a minimál tarifát, kimenetelkor pedig az afeletti részt. A rendszeres utasok dolgozói és tanulóbérleteket is rátölthetnek a kártyákra, sőt, még első osztályú felár is fizethető velük, akár a fedélzeten is: ehhez csupán hozzá kell érinteni a kártyát az ülések felett elhelyezett érzékelőhöz, mely egyben helyfoglalást is biztosít.

 p1000664.jpg

A SUICA kártyákat már több éve a város többi vasúttársasága is elfogadja, cserében a JR EAST is elfogadja a magánvasutak és a 2 metrótársaság PASMO fantázianevű kártyáit, megvalósult tehát az átjárhatóság.

A jelentős használati értékkel bíró, de limitált kiadású (15 ezer darab) SUICA kártya tehát ajándéknak sem utolsó, nem véletlen, hogy a reggel 9 órás pultnyitásra már többezer ember verődött össze, hogy mindenképpen hozzájusson az emlékkártyához. Volt aki az éjszakát is az állomáson töltötte. Végül idejekorán, már 8 órakor megnyitották az értékesítést, de 9:40-kor kénytelenek voltak lezárni, mert a tömeg csak egyre nőtt, és már-már balesetveszélyessé kezdett válni, ekkor felfüggesztették az értékesítést.

 n-tokyosuica-a-20141221-870x556_byjapantimes.jpg

A kép forrása: japantimes.co.jp, KYODO

A helyi híradók is vezető helyen számoltak be a tömegjelenetekről. Az egyik tudósítás érdekessége, hogy elhangzik benne egy dehonesztáló bekiabálás a tömegből a szervezők irányába - a mindig türelmes japánoktól ez rendkívül szokatlan dolog. Az pedig még furcsább, hogy mindezt ráadásul feliratozták is.

 

A nagy sikerre való tekintettel a hasonló limitált SUICA kártyák várhatóan más neves alkalmakkor is kiadásra kerülnek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr87005631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

redsea 2014.12.23. 23:49:01

csak az emlék jellege volt miatt különleges az a Suica, amiért tömegek álltak sorba?

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2014.12.24. 00:23:17

Úgy látom nem volt rajta semmi különös, csak a dizájn volt speciális. 2000 jenbe került.

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2014.12.26. 00:45:28

További részletek derültek ki a helyszínen várakozók internetes bejegyzéseiből:
Bár a JR EAST kérte előre, hogy senki se várakozza át az éjszakát az állomáson azért, hogy elsőként és biztosan hozzájusson a kártyához, mintegy ezren már este megjelentek a helyszínen. Az állomást éjjel 1 óra körül elvileg bezárják, de őket valahogy mégis beengedték, sőt, reggel ők állhattak be elsőként a sorba.
Már 7:14-kor elkezdték az árusítást, de a tömeg csak nőtt, és a munkába járókat akadályozta az állomás elhagyásában.

A sor így nézett ki:
twitter.com/s_sugai/status/546093534051188737

Miután már 8 ezer kártyát eladtak (a 15 ezerből), 9:40-kor felfüggesztették az értékesítést, de ennek híre csak negyed 11 körül jutott el a sor végére. Itt sokaknál elszakadt a cérna - pedig ez nem jellemző Japánban. Kiabálás kezdődött, és az alkalmazottakat inzultálták. Az állomáson van egy papírmakett kiállítva a vöröstéglás épületről, ezt valakik dühükben meg is rongálták.
Közben egyes internetes aukciós oldalakon 14 ezer jenért megjelentek a kártyák.
A JR EAST bejelentette, hogy további kártyákat fog készíteni, így mindenki hozzájuthat, aki csak szeretne.
Egyúttal elnézést kért a kellemtelenségekért.
süti beállítások módosítása