Hamis mellékvonali sinkanszen

2014. február 23. - Carpy

A legkisebb ex-államvasúti társaság nem bírja kivárni, míg elér hozzá a szuperexpressz: az egyik mellékvonali motorkocsiját átalakítja oly módon, hogy az a nullszériás shinkansen-szerelvényre hasonlítson. Már eddig is lehetett tudni erről a pihent ötletről, de most kiszivárogtak az első műhelyfotók.

001.jpg

Forrás: http://news.mynavi.jp/news/2014/01/27/377/

A Japán Államvasutak (JNR) 1987-es csődje, és az azt követő - területi alapú - feldarabolása során a legkisebb utódvállalat a "JR Shikoku" lett, mely a 4 japán fősziget legkisebbikén, a névadó Shikoku-n üzemel, valamint az oda vezető gigantikus hídlánc is hozzá tartozik. A cég - ahogy ez a kisebb szigeteken működő másik 2 JR vállalatra is igaz -  közgazdasági értelemben véve messze nem lett olyan eredményes, mint a Honshu főszigeten működő 3 nagytestvér (JR East, JR Central, JR West), de kreativitásban szerencsére nincs hiány.

Ugyan évek óta beszélnek róla, hogy a Tokió-Oszaka-Fukuoka útvonalon vezető első, és a mai napig legnagyobb forgalmú Tokaido-Sanyo Shinkansen vonalból Okayamá-nál leágaztassanak egy mellékágat, ami a Seto-hídláncon át átvezethetne Shikoku szigetére, de ennek közgazdasági racionalitása sajnos alacsony.

211-1112_IMG.jpg

Így azonban marad az átszállási kényszer Okayamában a fentihez hasonló gyorsvonatokra, később esetleg valamilyen nyomtávváltásra alkalmas speciális szerelvénnyel biztosítják majd Oszaka közvetlen elérését.

Ez még nem eldöntött, de az már biztos, hogy addig sem marad shinkansen nélkül Shikoku. Kitalálták ugyanis, hogy a sziget legeldugottabb szegletében vezető Yodo vonalon közlekedő egyik motorkocsit átépítik kicsit, úgy, hogy kap egy "műorrot", ami által a motorvonat hasonlítani fog a 0-szériás shinkansen-szerelvényre. Ez utóbbi típust már pár éve ugyan kivonták a forgalomból, de a mai napig ez az ismert jelképe a japán nagysebességű vasútnak.

214-1432_IMG.jpg

A minap beengedték a sajtót a műhelybe, ahol a motorkocsi átlényegül. Eredetileg így néz ki:

211-1103_IMG.jpg

És ilyenre lett (forrás: http://haisentn.blog41.fc2.com/blog-entry-148.html):

yodo-shinkansen13_fc2.jpg

Összevetésként így néz ki a motorkocsi belülről.

210-1083_IMG.jpg

Ha már a Yodo vonal szóba került, és tényleg ott jár ez a "Hobby-vonat", érdemes néhány bekezdést írni - és remélem olvasni is - a vonalról.

Ha nem is egész Japán, de Shikoku legeldugottabb vasútvonaláról van szó. Uwajima-ból indul, Kubokawa-ig tart, és egy rendkívül gyéren lakott, erősen hegyvidéki terepen vezet. Több szakaszban, fokozatosan épült meg  a 20. század első harmadában, de a 70-es évek-beli nagy vasútépítési buborék közepette nyerte el mai hosszát, akkor ért két oldalról össze.

210-1085_IMG.jpg

Abban az időben volt szokás azt gondolni, hogy a közforgalmú közlekedés, és különösen a vasút iránti igény folyamatosan növekedni fog. Egyes politikusok - különösen az előző posztban említett Tanaka  miniszterelnök - szeretett ránézni a vasúti térképre, és eldönteni, hogy egyes egymással szembenéző, de akár 50-100 kilométerre végződő szárnyvonalakat kössenek össze. Kerül amibe kerül, mindegy, az infrastruktúra beruházások ugyanis munkahelyet teremtenek, így tovább pörgetik a gazdaságot, ha pedig kész vannak, biztosan utaznak is majd arra a népek. Ez nagyjából az a szint, ahol ma Kína tart.

Ennek megfelelően a Yodo vonal legújabb szakasza szinte csak alagutakból és viaduktokból áll, nagyjából az alábbi - dokumentatív jellegű - képen látható módon.

210-1100_IMG.jpg

A vonalvezetést nagyjából úgy kell elképzelni, mintha Esztergomot Váccal egy egyenes vasútvonallal összekötnénk, úgy, hogy az háromszor metszi a Dunát. A google maps-en Uragoshi-ra rákeresve (Kochi prefektúra) a várostól északra jól látható a Yodo vonal hegyet-folyót átvágó nyílegyenes nyomvonala.

Csakhogy ezen a környéken még annyian se laknak, mint a Dunakanyarban. A vonalon napi 6-7 pár egykocsis motorvonat fut végig, szinte utasok nélkül. Nem véletlenül találták ki ezt a shinkansen-orrú motorvonatot. Bizonyára jót fog tenni a vonal utasszámának egy kis hírverés. A japánok nagyon vevők az érdekes, cuki dolgokra, Wakayama-ban például egy macska elég volt ahhoz, hogy odacsaljon egy vasútvonalra annyi turistát, hogy a vonal megmenekülhessen a bezárástól.

Remélhetőleg ez az ötlet a Yodo vonalba is életet tud lehelni.

A bejegyzés trackback címe:

http://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr105826316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu