Tokió és legfontosabb nemzetközi repülőtere (Narita) között két vasúttársaság versenyez az utasokért. Most azonban az egykori államvasút nagy - de kissé diszkriminatív - akciót hirdetett: mintegy 50% kedvezmény, de csak a külföldi utasoknak.
Korábban már olvasható volt itt egy bejegyzés a Tokió-reptéri közlekedésről, elsősorban a vasúti vonatkozásokról, de aki a rendkívül érdekes történelmi háttérre is kíváncsi, annak ajánlom a PTinfo blog idevágó bejegyzését.
A fenti két poszt annak kapcsán íródott 2010-ben, hogy a repteret kiszolgáló két konkurens vasúttársaság közül az egyik - a Keisei magánvasút - jelentős infrastruktúrafejlesztést hajtott végre, és új vonatokat is forgalomba állított, így versenyelőnyre tett szert az egykori államvasúttal szemben. Ezáltal a Keisei "Skyliner" nevű prémium vonata nem csak alacsonyabb tarifájú, de magasabb szolgáltatási színvonalú is lett, mint a JR East által üzemeltetett "Narita Express". Igaz, a JR vonatokkal továbbra is sokkal több agglomerációs decentrum érhető el, mint a Kesiei Skylinerrel.
Tokió belvárosát a zöld Yamanote vonal fogja körül. A fontosabb közlekedési decentrumok, ahonnan a legtöbb elővárosi magánvasút indul ki, fel vannak tüntetve. A N'EX-szel szinte mind elérhető a reptérről közvetlenül, míg a a Keisei "Skyliner" csak Ueno-ig közlekedik, de Nippori-ban kényelmesen át lehet szállni a Yamanote vonalra.
Nem tudni, hogy a Skyliner szolgáltatás megújítása mekkora utasátterelődést idézett elő a JR-tól a Keisei felé, mivel a 2011-es természeti katasztrófa miatt súlyos fennakadások voltak a reptéri közlekedésben. Az expresszvonatok számát nem csak a lecsökkent utasforgalom, hanem az energiahiány miatt is jelentősen korlátozták, és csak nemrég indult be a félóránként a Narita Express forgalom.
Kép forrása: Travelience.com, ahol angol nyelvű képes összefoglaló is olvasható a reptér elérhetőségéről
A "Narita Express"-t üzemeltető JR East most látta elérkezettnek az időt, hogy nagyot durrantson: 50-70%-kal csökkentette a jegyárat a reptérről a város felé a külföldi útlevéllel rendelkező utasok számára. Az erről szóló - angol nyelvű - hirdetmény elérhető a társaság honlapján (pdf).
Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
A Narita Express (vagy csak röviden N'EX) menetrendje itt érhető el. A vonatok az 1-es terminál alatti fejállomásról indulnak, félóránként. Megállnak a 2-es terminál alatt, utána viszont általában csak egy óra múlva, mert Tokyo állomásig nonstop haladnak.
Tokyo állomáson - ahol az összes shinkansen-re át lehet szállni, de ehhez hosszú mozgólépcsőzéssel fel kell jönni a mélyállomásról - a N'EX vonatokat megosztják, és azok a város és az agglomeráció több decentruma felé közlekednek tovább. Jelenleg Tokyo állomásig 2940 jen egy jegy, Yokohamáig pedig több mint 4000. Az új kedvezménnyel egységesen 1500 jen lesz az egy útra szóló jegy ára, az egész agglomerációba.
De csak a külföldi útlevéllel rendelkezőknek, és csak "befelé", a város felé. A kedvezményes jegyet vásárlóknak a reptéren be kell mutatniuk az útlevelüket. Tulajdonképpen ez az indoka annak is, hogy a kedvezményes jegy csak befelé váltható: így elegendő a két reptéri állomáson dolgozókat felkészíteni arra, hogy az idegen útlevelek valódiságát ellenőrizzék - nem mintha a bizalmatlanság jellemző lenne, de a precizitás fontos.
Európai szemmel kissé diszkriminatívnak tűnik ez a döntés, gondoljunk csak arra, hogy nálunk valamennyi 65 éven felüli EU-s állampolgárra egyformán kell vonatkoznia az utazási kedvezményeknek. Japánban azonban nem ritka, hogy a külföldiek, vagy a turisták több utazási kedvezményt élveznek, mint a japánok, vagy a tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldiek. Az egykori államvasút, a JR vonalainak díjmentes használatára jogosító Japan Rail Pass talán a legjobb ár-érték arányú vasúti bérlet a világon, de csak a turistavízummal rendelkezők válthatják ki, és csak abban az esetben, ha még otthon megvásárolják az ehhez szükséges vouchert. Ehhez képest az 1500 jenes N'EX kedvezmény könnyen és egyszerűen elérhető, és a tartósan Japánban élő külföldiek is igénybe vehetik.