Tűz az alagútban

2011. június 05. - Carpy

Szerencsés kimenetelű baleset történt Hokkaidón: egy expresszvonat kigyulladt, és megállt egy alagútban. Az utasok evakuálása sikeres volt, de nem volt zökkenőmentes. Mindenkinek a 16 évvel ezelőtti busz baleset jutott eszébe.

 

 

Május 27-én, pénteken, este 10 előtt néhány perccel Kushiro-ból Sapporo felé haladt a fenti képhez hasonló kinézetű Ózora expressz. A Hokkaidó déli részén fekvő Shimukappu közelében, mintegy 240 utassal a fedélzeten - a vizsgálat jelenlegi állása szerint - a 4. kocsi aljáról leesett egy alkatrész, ami miatt kisiklott és tüzet fogott az 5. kocsi. (Kép: mainichi.co.jp)

A vonat másfél kilométert haladt még, és végül a közel 700 méter hosszú Niniu alagútban állt meg a füstölgő szerelvény. Ez azért furcsa, mert a vonatot üzemeltető JR Hokkaido vasúttársaság belső utasításai szerint semmilyen vész esetén sem szabad alagútban megállni, valahogy mégis így sikerült.

 

Az igazi szerencsétlenkedés azonban csak ezután kezdődött. Szintén az utasítás szerint, ha a tűzjelző jelez, akkor meg kell bizonyosodni arról, hogy valóban tűz van-e, és csak utána szabad evakuálni az utasokat. A vonat személyzete érezte a füstöt, de nem látta a tüzet. Márpedig tűz addig nincs, míg meg nem győződtek róla, hogy van, így tehát vártak, míg meglátják - legalábbis a sajtóhírek szerint.

(Kicsit emlékeztet ez a felfogás Virág elvtárs, és a tűzoltóparancsnok párbeszédére Pelikán leégett házánál, amikor Virág számon kéri, hogy miért késtek, a tűzoltó azonban azzal mentegetőzik, hogy sok bejelentésük van, hogy itt van tűz, ott van tűz, előbb ki kell vizsgálni, és csak utána indulni oltani, és ez időt igényel.) 

Állt tehát a vonat a füsttel teli alagútban, és várt. (Kép: yahoo.co.jp)

Végül valaki kapcsolt, hogy ez nem lesz így jó, és vésznyitózta az ajtót, és elkezdett kimenekülni az alagútból, a többi utas pedig utána. 40-en szenvedtek füstmérgezést, de komolyabban nem sérült meg senki.

A közlekedésért felelő minisztériumban azt vizsgálják, hogyan fordulhatott elő ilyesmi. Más vasúttársaságok belső utasításai nem ilyen engedékenyek a tűzzel, azonnali evakuáltatást írnak elő, alagútból meg pláne.

Ráadásul Hokkaidó különösen érzékeny terület az alagútbalesetek szempontjából. 1996. február 10-én egy földcsuszamlás miatt beomlott egy autóút alagútja, maga alá temetve egy diákokat szállító turistabuszt és egy autóst. Akkor is napokig ment a szerencsétlenkedés, hogy szabad-e robbantással megpróbálni kiszabadítani a buszt a Toyohama alagút fogságából, vagy esetleg éppen ezzel ítélik halálra az esetleges bennszorult túlélőket. Végül, amikor elértek a buszhoz a mentőcsapatok, látták, hogy az utasoknak esélyük sem volt, néhány centiméter vastagságúra lapította össze a buszt a sziklaomlás. (A jobb oldali képen látható a busz maradványa és rendszáma, szemből, a CNN-képei)

 

 

 

 

 

 

 

 

21-en vesztek oda akkor, és az esemény évfordulójáról a mai napig megemlékeznek. Erről szóló megrázó oldal:

http://www.tarako.com/ejiko.htm 

A bejegyzés trackback címe:

http://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr992960365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mihaszna Kelly 2011.07.04. 04:40:49

A tudomány mai állása szerint egy kisiklott vonat elég nehezen tud csak önerőből kijutni egy alagútból. Egy ki nem világított alagútban az "indokolatlan" evakuálás is roppant balesetveszélyes tud lenni. A Super Ozora 5810, illetve 4225 méter hosszú alagutakon is áthalad. Abból mennyi ideig tart kigyalogolni, ha mondjuk 5,5 km-t kell megtenni?! Az alagúttűz a legnagyobb szívás - a frontális ütközések után...

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu