Áramszedő-törés a shinkansenen - és bocsánatkérés

2010. február 03. - Carpy

Január 29 én délután 2 előtt nem sokkal áramkimaradás miatt 3 órára leállt a Tokaido Shinkansen Tokióhoz közeli szakaszán, Odawara-Yokohama között. Ilyenre ritkán van példa, és ha ilyesmi történik, azt a fontosabb TV csatornák adás alatt kiírják a képernyőre. Most azonban különösen furcsa eset történt.

Nem egyszerű áramkimaradásról volt szó, hanem letörött egy shinkansen szerelvény egyik áramszedőjének felső fele, és ez okozta a galibát. (Akit érdekelnek a részletek: a 659-es vonatszámú mindenüttmegállós "Kodama" 12. kocsiján törött a szedő, melyet egy 300-as sorozatú szerelvény végzett)

A balesetet (illetve ilyet nem mondunk, hogy baleset, mert ilyen, főleg sérülést okozó baleset még nem volt a shinkansenen, leszámítva az öngyilkosságokat), szóval az incidens okait 2 nap alatt (!) kivizsgálta a vonalat üzemeltető JR Central (japán nevén JR Tokai). És be is jelentették. Na, ebből lett igazán balhé.

Kiderült ugyanis, hogy azért törött el az áramszedő, mert nem megfelelően, illetve gyakorlatilag sehogy sem rögzítették a felső csúszófelületet az áramszedő karjához, amikor 3 nappal az incidens előtt azt karbantartották. A vonat így is megtette oda-vissza a Tokió-Oszaka távot (2x500 km), és csak a harmadik útján szállt el a szedő. Ezt tulajdonképpen felfoghatjuk a shinkansen többszörös biztonsági rendszerei erényeként is, hogy lám-lám, még emberi hiba esetén is tud egy kanyart menni a vonat, de végül csak meglett a baj. Persze nem nagy baj, de negyon kínos.

Ilyenkor természetesen nem marad el a vezetők nyilvános bocsánatkérése, és meghajlása a kamerák előtt (amiről a kukkoló mozdonyvezető kapcsán is írtam). (Foto: 47news.co.jp)

Vizuális típusú olvasóim elképzelhetik, hogy a MÁV-nál szokásos heti 1 menetrend-szerinti felsővezeték-szakadás alkalmával nem csak egy 10-20 perces késésekről szóló sajtóközlemény jelenik meg, hanem a MÁV vezetői ugyanígy hajlonganak a sajtó előtt.

A bejegyzés trackback címe:

http://japanvasut.blog.hu/api/trackback/id/tr101724402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Levéltetű 2010.02.03. 10:50:25

A különbség: felelősségtudat.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.02.03. 10:52:37

A MÁV-nál menetrend-szerinti a 10-20 perces késés. Nemcsak felsővezeték-szakadás esetében.
Én már annak is örülnék, ha reggel nem egyre több befagyott ablakú Bhv jönne, egyre kevesebb Flirt helyett.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.03. 10:55:15

@Fricy:

és tényleg, hova lettek onnan a Flirtek?

vénkujon 2010.02.03. 10:59:53

hahahahaha! kurvajó ahogy hajlonganak!:)
amúgymeg brutálisan néz ki aza rakéta...izé vonat ott fenn.

yafet 2010.02.03. 11:01:36

Tavaly mindenki kiröhögte a japán pénzügyminisztert mert részeg volt.
Arról már nem szóltak, hogy Japán adott pénzt az IMF-nek, hogy segélyezze a hozzánk hasonló nyomorultakat....

Cukorborsó1 · http://matortentek.blog.hu 2010.02.03. 11:13:44

Ezt úgy hívják hogy vállalati kultúra!
Emiatt kellene olyan vezetőket állítani az állami vállalatok élére, akik az arcukat is merik válllani, és a döntéseiket is. Nem csak talicskán tolják ki a pénzt valami másik állami szervnek, havernak, vagy esetleg egy pártnak a kasszájába.
A Japán vonatok és az ottani életstílus messze van az eruópaitól, ezért kellene tanulnunk tőlük valamit! Nem csak az állami, hanem a magán szektorban is.
Emlékszik még valaki arra a nagy élelmiszer hamisítási ügyre, mikor átcimkézték a joghurtokat? Ugye hogy senki. Mi lett abból? Ugye hogy semmi!
Na akkor most vegyük számba, hogy ki hova akar kötözni a világba, ahol szerinte jobb!

vernyul 2010.02.03. 11:22:36

Szép dolog ez, de nem összehasonlítható az ő kultúrájuk a miénkkel.

Minden Nick Foglalt Már Talán Ez Nem 2010.02.03. 11:23:53

SOHA még csak a közelükbe se érhetünk.

Ezek a vezetők TÉNYLEG szégyellik a történteket. Itthon leszarják.

Persze a japánoknak is megvan a maguk stikkje, de az más történet... (Ki ne zakkanna meg ilyen népsűrűségben?)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.02.03. 11:36:59

Megvan a megoldás! Cseréljük le a MÁV vezetését japán tagokra >]

herbert 2010.02.03. 11:45:58

@Krajcs: no persze, aztán takaríthatjuk el a testeket, mert másnap nyilvánosan kibelezik magukat.Ahogy a MÁV működik, nem hiszem hogy beérnék hajlongással.

_wood_ 2010.02.03. 12:09:39

hogy is van ez a japán kultúrában?
jól gondolom, hogy a bal oldali öregebb srác, aki mélyebbre hajol az a magasabb rangú vezető, vagy ő a beosztott? vagy csak a baloldali hajlékonyabb?

gionnandor 2010.02.03. 12:16:46

Beszarok ezeken.
Milyen mélyre kellene a mieinknek hajolni ha kiderülne a sok kamu szerződés?
Beállna a derekuk...

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.03. 12:20:30

@_wood_: bezzeg a régieket még rendesen megtanították hajlongani :)

yafet 2010.02.03. 12:21:20

@gionnandor: A fejük a seggükben lenne...

átlátó 2010.02.03. 12:28:21

A MÁV. vezetők akkor se hajlonganak, ha nincs késés, pedig az olyan ritka,hogy akár meg is hajolhatnának a produkció kapcsán.

Tibike15 2010.02.03. 12:35:12

Az ilyesmi itt elképzelhetetlen, méghogy felelősséget vállaljon valaki valamiért??? Mit képzelünk, mi.

Valahol itt lehet megérteni, hogy mit jelent vezetőnek lenni. Felelősség, előrelátás és ha balhé van, akkor el kell vinni. Pedig itt egy karbantartó hibázott, de persze, ha az áramszedő elromolhat, akkor elromolhat a kerék is vagy a fék. Ez az igazi japán mentalitás, amit itt soha a büdös életben nem fogunk megérni. Nálunk többször tapasztalható, ha késik a vonat és valaki szóvá teszi, akkor kiröhögik a vasutasok, hogy mit képzel ? Hiszen olyan keveset keresnek a vasutatosok, nem fognak megszakadni ennyiért, mit képzel az utas.

Levéltetű 2010.02.03. 12:40:18

Sokan elfelejtik, hogy a JR magáncég. Már régen privatizálták.

Rahsid 2010.02.03. 12:40:31

Irigylésreméltó. @gionnandor: Eltörne a derekuk. :)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.02.03. 12:52:57

@_wood_: "vagy csak a baloldali hajlékonyabb?" Utóbbi, hiszen nem a cégen belüli hierarchia alapján hajolnak egymás felé, hanem közösen a kenyéradóik felé - ami a nép végső soron, és ezt ott tudják is...

átlátó 2010.02.03. 12:53:38

@Levéltetű: Nem kötözködésképpen, de mellékes. Itt a felelősségvállalás a minta. (Amúgy meg a magáncégek se...ott is megy az arcoskodás.)

gramercy 2010.02.03. 12:54:13

pedig azt gondolná az ember, hogy gerinc nélkül könnyebb hajlongani

ó vell

_wood_ 2010.02.03. 13:30:00

@Krajcs: ...de végülis a magasabb rangú vezetőnek nagyobb a felelőssége is, nem?

Mayhem 2010.02.03. 13:35:12

Ilyenen már utaztam :-). A keller belép a kocsiba, meghajol, lassan végigmegy (a jegykezelést automaták végzik, tehát nem kell lyukasztgatni). A kocsi végén megfordul, meghajol megint, és úgy megy át a következőbe. Szóval, ők alapból ilyen udvariasak.

Valóban más kultúra, itt nem lehetne egykönnyen adaptálni, mert hiányozna hozzá az a pár száz év, amikor annak aki megszegte a szabályokat lecsapták a fejét. Ez azért már akár szelekciós tényező is lehet... :-)